Metroen der redder menneskeliv

I Columbias næststørste by, Medellin, har en kabelbane gjort det nemmere, billigere og mere sikkert at komme rundt for de fattigste. Det har reduceret kriminaliteten markant.

Medellin er måske et navn, de færreste kender. Men navnet på Columbias næststørste by er måske alligevel værd at notere sig, for den er et foregangseksempel, når det kommer til at skabe social forandring. For ganske få år siden var byen mest berygtet for sin vanvittig høje kriminalitet. I 1991 havde Medellin verdens højeste drabsrate – 380 drab pr. 100.000 indbyggere, og dagligdagen i byens fattigste kvarterer var præget af vold, usikkerhed og ikke mindst stagnering. Voldsomme trafikproblemer og fraværet af stabil offentlig tranport gjorde det svært og i nogle tilfælde umuligt at komme til og fra arbejde.

Den højtliggende storby er, som mange andre på den sydlige halvkugle, nærmest eksploderet over de sidste årtier, og de fortættede slumkvarterer spreder sig ubønhørligt ud over bjergskråningerne. Men siden 2010 har et netværk af kabel- eller gondolvogne, lidt a la dem vi bedst kender fra skilifter i alperne, kørt i pendulfart op og ned af højderyggene. Systemet har skabt en lille revolution for byens fattigste, fordi de nu pludselig bevæger sig hurtigt, billigt og sikkert til og fra byens centrum.

FAKTA
Befolkningstallet i Medellin voksede i perioden 1952-1977 fra 275.000-1,3 mio. I dag bor der lidt under 3 mio.

“Før udviklingen af metro kabel-systemet, var indbyggerne i de fattigste “comunas” tvunget til dagligt at gennemføre en farlig og anstrengende færd ned ad bjerget. Det kunne tage timer til fods eller med upålidelige busser. Alene det at få adgang til helt basale ting som skole, lægebesøg eller lignende kunne tage en hel dag – hvilket har fået mange mennesker til at opgive det,” skriver den amerikanske blogger og byplanlægger Jorge Madrid (egen oversættelse) i et indlæg om metroen.

Også Elana Bustamente, der bor i byen, har oplevet en positiv effekt af det nye transportsystem:
“Borgerne føler sig mere værdsat og beskyttet nu. Man kan komme sikkert og effektivt gennem byen på 40 minutter, hvilket var helt umuligt før,” forklarer hun.

Verdens bedste transportsystem
Kabelvognene er del af det samlede Metro of Medellin, der dagligt fragter over en halv million mennesker til og fra arbejde. Ikke kun byens borgere er begejstrede for systemet, tidligere i år blev det ligeledes udnævnt som et af verdens bedste transportsystemer af ITDP – The Institue for Transportation and Development Policy.
Holger Dalkmann, repræsentant fra ITDP, sagde ved den lejlighed:

“Ved at bruge bæredygtig transport som drivkraft for social forandring har bystyret i Medellin konverteret et samfund fuld af vold og fortvivlelse til et samfund med håb og mulighed”.

LÆS MERE OM MEDELLINS UDVIKLING HER: “Medellin: Frontline of Colombia”

I dag er Medellins drabsrate faldet med 90% i forhold til 1991, og stemplet som narkorede og traficking-central er for længst trængt i baggrunden af et omdømme som Columbias økonomiske og sociale frontløber. Det er klart, at metro-systemet ikke alene er årsagen til Medellins succes. Byens styre har også vist vejen med visionær planlægning og samarbejde med private aktører om at forbedre offentlige rum og parker. I tilknytning til transportsystemet har man desuden lavet et omfattende netværk af cykelstier, faciliteret såkaldte ride sharing-systemer – hvor bilister annoncerer deres køreture i et netværk og tager passagerer med – samt forbedret forholdene for fodgængere. Men kabelbanesystemet er stadig et godt eksempel på, at forbedring af den offentlige infrastruktur er en vigtig brik, når det kommer til at løfte slumkvarterer.

Skrevet af
More from Tobias Moe

Hjælp! Byerne synker

Ikke nok med at vandstanden stiger globalt. Flere af klodens allerstørste byer...
Læs mere