All the mad men

Mad Men er en seersucces verden over. Serien går nu ind i sin 6. sæson med amerikansk premiere 7. april. Don Draper er blevet udråbt til verdens mest betydningsfulde person og flere af karaktererne er blevet modeikoner. Hvad er det som fascinerende ved et univers, som udspiller sig for ca. 50 år siden?

The sky is the limit
Mad Men, som er skabt af Matthew Weiner, der tidligere gjorde sig bemærket som manuskriptforfatter på The Sopranos, foregår i 60′ernes New York. Ved første øjekast fremgår det tydeligt, at Mad Men er en tv-serie med stil. En visuelt æstetisk lækkerbisken, hvor intet er overladt til tilfældighederne.

Kulisser, påklædning, kønsroller, hierarkiske mønstre, fordomme etc. Alt fremstår autentisk. Vi er på intet tidspunkt i tvivl om, at vi befinder os i en tid med Kennedy som ny-indsat præsident og i et velbjærget Amerika på vej mod toppen af sit økonomiske potentiale. ”The sky is the limit” og der er nok velfærdsgoder til alle. Der kæde-ryges og indtages drinks i eksorbitante mængder blandt det farverige persongalleri.

Centrum for begivenhederne er reklamebureauet Sterling Cooper på Manhattan, hvor den kreative chef Don Draper (Jon Hamm) styrer de farverige reklameslogans, livets gang på kontoret. Ved siden af arbejdslivet, forsøger Draper at navigere rundt i sit rodede privatliv, hvor han både skal holde styr på sin kone og børn, samt sine adskillige affærer.

Fingeren på pulsen
Mad Men har gjort så meget væsen af sig, at AskMen.com, et populært online-magasin henvendt til mænd, i 2009 kårede Don Draper til årets mest betydningsfulde person (foran bl.a. Barack Obama og Mark Zuckerberg). Med en læserskare på 20 mio. har det naturligvis en vis vægt. Så hvad er det ved Don Draper og Mad Men, som synes så fascinerende og dragende?

Som omtalt ovenfor spiller seriens historicitet en væsentlig rolle til seriens succes. 1960-65 er en interessant tidsramme i amerikansk historie: Kennedy-administrationen, Beatles-feberen, Cuba-krisen, beatnik-bevægelsen etc. optræder alle på forskellige tidspunkter i seriens historieforløb.

Med et hipt reklamebureau med fingeren på pulsen og de skiftende tendenser som ramme, synes vi som seere at være med på førsteparket i begivenhedernes centrum. Det illustreres bl.a. i episoden ”The Grown-Ups”, hvor Matthew Weiner lader mordet på John F. Kennedy falde sammen med et bryllup. Således væves en faktuel begivenhed ind i fiktionen, hvilket både etablerer nye spor i seriens narrative forløb og troværdigt understreger datidens ånd.

Den kollektive landesorg symboliseres i en replik-udveksling mellem Don Draper og hans kone Betty (January Jones). Don: ”Everything’s gonna be allright. I know it will”. Betty: ”How do you know that?”. Dette er blot et eksempel på mange fortællemæssige finurligheder, Matthew Weiner og holdet bag Mad Men be- og udnytter virkningsfuldt.

Cable network succeser
Mad Men kan desuden ses som et eksempel på en tendens i nyere amerikansk tv-historie, nemlig den såkaldte quality television-bølge. Det er et fænomen, som særligt har vundet indpas gennem 1990′erne og 2000′erne, hvor en række betalings-kanaler, cable networks, indfandt sig på tv-markedet som et alternativ til network television, der hovedsagligt producerede billige soap operas.

I Danmark kender vi nok bedst ”Glamour” og ”Horton-sagaen” som eksempler på denne typer serier. HBO, et cable network, markerede sig hurtigt med succesrige serier som The Sopranos, The Wire og Six Feet Under. AMC, et andet cable network, lancerede efterfølgende Mad Men og har også haft stor succes med serierne Breaking Bad og The Walking Dead. Kendetegnede for disse serier er, at de narrativt og teknisk er de netværks-producerede serier langt overlegne. Et faktum som til fulde er illustrativt i serien med dens lækre kulisser, lækre stemning og lækre skuespillere (Christina Hendricks, der spiller en af sekretærerne, er altså en dejlig dame).

Christina Hendricks
Christina Hendricks
Endelig kan årsagen til at Mad Men fascinerer os, forklares ved, at serien fremstiller et Amerika, som både er genkendeligt og fremmed.

Karakterernes indtagelse af cigaretter og alkohol er på et plan, kun vore bedsteforældre kan relatere til. Samtidig er seriens omdrejningspunkt, reklameverdenen, stadig aktuel og nærværende. Slogans og catch phrases er til stadighed en del af vores ordforråd og bevidsthed. Som Don Draper selv formulerer det: ”There is that rare occasion where the public can be engaged if they have a sentimental bond with the product”.

Her på Netudgaven synes vi, at du skal lade dig fascinere af, fordybe og forelske dig i Mad Men (hvis du ikke allerede er fan af serien). Netop fordi man kan indskrive så mange betydningslag i de spændende fortællingstråde er seriens succes hos seerne fuldt fortjent. Herfra skal lyde en opfordring til at blive dus med Don, Peggy, Roger, Joan og resten af persongalleriet i en af de bedste tv-serier i mange år.

More from Martin Gronemann

Essentielle albums fra 00’erne

Begyndte du at høre musik i går? Ved du ikke, hvordan du...
Læs mere