En rigtig mand i Nordvest – interview med Michael Noer

Hvornår er man en rigtig mand? I Nordvests bandemiljø, i familien uden en far og på fodboldbanen – I Michael Noers seneste film, ‘Nordvest’, som havde premiere d. 18. april, undersøger han manderoller og gruppedynamikker og tager kampen op fra ‘R’ – eller måske snarere – spoler lidt tilbage.

Filminstruktøren Michael Noer (f. 1978) skal man lægge mærke til. Han er uddannet fra dokumentarlinjen fra Den Danske Filmskole i 2003 og trådte for og med alvor ind på den danske filmscene i 2010 med den hyperrealistiske paranoia-fængselsfilm ’R’ instrueret i fællesskab med Tobias Lindholm og med Pilou Asbæk i hovedrollen. Før har han lavet dokumentarfilmene ’Vesterbro’ fra 2007 om sin unge nabos kærlighedsforhold og ’De Vilde Hjerter’ fra 2008 om en fynsk drengeknallertbande. Og ikke at forglemme ’Son of God’ – en spøjs lille dokufiktion om en filippinsk dværg, der leger med genrerne.

Hvis du har set ’R’ kunne Noers nye film ’Nordvest’ meget vel være optakten til, hvorledes en ung mand havner i fængsel. Men ’Nordvest’ er samtidig helt sig selv, og manden er igen under lup. Hvordan bliver man en mand, når man, som de to brødre Casper og Andy i ’Nordvest’, vokser op uden en far? Hvilke forbilleder tyer man til?
Michael Noer er interesseret i, hvordan manderollen tager sig ud indenfor og udenfor gruppen. I et brødre- og familieforhold og i et bandemiljø, som er rammerne for filmen Nordvest. Manderollen i en familiær relatérbar sammenhæng og sat på spidsen, når skidtet rammer ventilatoren. Netudgaven mødte Noer i et kommunalt udseende kontorlokale i træ og koboltblåt, ovenover Bakken på Flæsketorvet.

Hvordan har det været muligt for en fyr fra Esbjerg som dig at lave en film i og om Nordvest?

”Min forrige film ’R’ (om fængselsmiljøet i Horsens Statsfængsel) har åbnet døre for mig som instruktør og dannet basis for venskaber. Jeg har optjent min respekt i miljøet derude gennem ’R’ og derved blevet modtaget i Nordvest med åbenhed fra lokalmiljøet. De lokale har set ’Nordvest’ som en film om følelser. Det er ikke en ghettofilm, men en film om en drengs rejse ind i mandigheden. Nordvest er ikke dokumentar men en fiktionsfilm, så handlingen kunne have udspillet sig mange steder i Danmark, men jeg kunne lide ordet Nordvest – Northwest.”

Har du favoritsteder i Nordvest?

Foto: Magnus/Nordisk Film
Foto: Magnus/Nordisk Film

”Kirkegården (ved Bispebjerg) er fantastisk, Viggos Vinstue og området omkring Birkedommervej, hvor der ligger en Irma er fedt.”

Har du været bange for at færdes i Nordvest?

”Nej, så ville jeg ikke kunne lave en film der eller komme under huden på personerne.”
Ligesom dine forrige film ’De Vilde Hjerter’ og ’R’ handler ’Nordvest’ om et udpræget machounivers. Hvorfor laver du film om det?

”’De Vilde Hjerter’ handlede om en kollektiv manderolle og ’R’ om at være den svage mand i gruppen – i en institutionaliseret gruppe. I ’Nordvest’ er to bander i karambolage med hinanden. Grupperinger er spændende. Det er nogle arketypiske fortællinger.

Jeg oplever det selv i mit eget liv, når jeg spiller fodbold, og vi skal til at spille mod et andet hold. Så hader vi jo det andet hold. Der opstår en stærk gruppedynamik, når man spiller mod et andet hold. Man føler sig stærk i gruppen, og man skal kende sin plads”

Er det en særlig mandlig kvalitet?

”Ja, mænd har nok nemmere ved at kende sin plads i hierarkiet. Nu er filmen baseret på fragmenter af research og er som sådan ikke forankret i Nordvest. En politimand spørger Casper (hovedrollen spillet af Gustav Dyekjær Giese) ’Er du så en rigtig mand?’ Det er det spørgsmål, jeg synes er spændende og undersøger med ’Nordvest’. Hvornår er man en rigtig mand?”

Noers telefon ringer, og han smutter ud i forkontoret for at tage imod en fyr, der kommer for at hente plakater og stickers fra filmen.

”Jeg sidder lige og snakker med én, så jeg kan ik’ hænge, men vi ses ikk’?”

Foto: Framegrab/Nordisk Film
Foto: Framegrab/Nordisk Film

Noer er tilbage i rummet, og vi kigger ud af vinduet, da en af de kronragede knægte fra filmen piler over Flæsketorvet med favnen fuld af plakater.

Ok, yes – filmen har Casper og lillebroren Andys forhold som omdrejningspunkt. Hvad er specielt ved et brødre forhold?

”Jeg har en storesøster og ingen brødre, men det har Rasmus Heisterberg (manuskriptforfatter). Samtidig havde jeg brug for nogle eksperter. Derfor valgte jeg Gustav og Oscar Dyekjær Giese, som er brødre i virkeligheden. I mange af scenerne spiller de ikke, de er bare brødre. Fx da de sidder og ryger en joint sammen. Der sker ikke rigtig noget, de er bare to brødre, der ryger sammen.

Jeg ville tage broderskabet alvorligt. Broderskab er alliancer, hierarkier, loyalitet – så på den måde afspejler et brødre forhold, som den lille historie, den store historie. Er blod tykkere end vand? Er vi sammen, eller er vi ikke sammen?”

Her afslører Noer, at han ikke kun er en instruktør, der er fandens god til at underholde og give dig svedige håndflader med sine hårdkogte spændingsfilm, men at han graver dybere i menneskets sind og behandler emner af bibelske for ikke at sige universelle dimensioner.

Casper & Andy bor med sin mor og søster uden en far, men hvad er forskellen på de to brødre?

”Casper har et opgør med sin maskuline side. Andy har et opgør med sin feminine side. Det ser vi bl.a. i boksetrænings scenen i bandelederen Bjørns have (spillet af Roland Møller, der selv har været kriminel og var med i ’R’). Andy tripper helt og vil bare lære hurtigst muligt, hvordan man slår et sygt uppercut. Casper er derimod ikke i tvivl om, hvorvidt han er en mand. Han har en ro og hviler i sig selv. Andy er outsider, har ingen venner og spiller Playstation med søsteren på 7 år. Andy har brug for at bevise, at han er en mand.”

Hvad skal der til for, at man havner i bandemiljøet som ung mand?

”I bandemiljøet er der opbygget et system. Hvis man rækker en finger, tager det hele hånden. Bjørn bruger rottefænger metoden igennem manipulation af de her helt unge knægte med en misforstået forestilling om, hvad det vil sige at være en rigtig mand.”

Hvad sagde lokalmiljøet til filmen?

”De sagde, at de så ikke filmen som en spændingsfilm men en film fuld af følelser. Det tog jeg som en kompliment.”
Hvad laver Kidd i filmen (som vennen Robin)?

”Nåja, det er meget simpelt. ’Nordvest’ har været undervejs i 3 år, og min caster viste mig et tidligt YouTube klip af Nicholas Westwood Kidd. Vi faldt alle for hans karisma, og nu er han blevet min ven.”
Sådan – kan du løfte sløret for din næste film?

”Det kan jeg godt. Der er ingen pistoler og masser af damer.”

Noer er en travl mand, og Netudgaven når ikke at sige mere for denne gang end; Gå i din favoritbio og se ’Nordvest’, hvis du vil underholdes, gribes og grine – til fed trampetechno i øvrigt.

Hvis der skal hældes lidt malurt i bægeret, og det skal der, så er ’Nordvest’ som spændingsfilm noget forudsigelig. Den hverken opbygger eller opretholder samme svede-psyko-noia-frekvens som ’R’, men følelserne og konflikterne imellem brødrene og i familien fremstår ægte og er filmens stærkeste kort by far.

More from Elisabeth Cecilia Dorn

Politicus amoralis

“There are two kinds of pain. The sort of pain, that makes...
Læs mere