Skulpturmagi med knappenåle, tandstikker og sugerør

Har du endnu ikke oplevet Tara Donovans magisk skulpturelle vokseværk i sugerør, knappenåle, tandstikker og folietape, så skynd dig til Humlebæk inden d. 28. juli. Louisiana har netop forlænget udstillingen med den amerikanske kunstner.

Det lader sig næsten ikke gøre at finde en parkeringsplads. Bilerne holder parkede, som var de blevet multiplicerede i massevis. Række på række, geled for geled, i dertil indrettede bokse og skråt henover fortovet. Mobile køretøjer på fire hjul udgør tilsammen en labyrintisk megastruktur foran kunstmuseet Louisiana. Så man den i fugleperspektiv ville den muligvis have visse lighedstegn med den amerikanske kunstner Tara Donovans store skulpturer, som skyder vildt i alle retninger.

Knappenåle-tandstikker-sugerør
Tara Donovan er født i New York i 1969 og Louisiana har forlænget udstillingen med otte af hendes værker fra årene 2004 – 2012 til og med 28. juli 2013. Hun har specialiseret sig i at lave skulpturer af billige og masseproducerede materialer som sugerør, knapper, tandstikker, knappenåle, paptallerkner etc. Simple hverdagsobjekter, som vi alle benytter os af og ikke umiddelbart tilskriver nogen form for iboende kunstnerisk eller poetisk kraft. Tværtimod. De tjener et praktisk formål, som at stange kødtrevler ud af tænderne, holde sammen på kjolesømmen eller transportere ice-coffee fra bæger til mund på en komfortabel docerende måde.

Tara Donovan er meget bevidst om dette valg af materialer til sine skulpturer og hun begrunder det pragmatisk med, at de er nemme og billige at anskaffe, når man skal kickstarte karrieren som fattig kunststuderende. Men hun fremhæver også, at hun er draget af anonyme og simple hverdagsmaterialer, fordi de lettere lader sig transformere gennem hendes arbejdsproces, hvor det genkendelige materiale multipliceres igen og igen.

PR foto
PR foto
Den konkrete og genkendelige del, knappenålen for eksempel, transcenderes i en abstrakt og for beskueren ny skulpturel helhed, der åbner sig for nye fortolkninger og anderledes oplevelser af det ellers så velkendte og banale.

Røre-pille-mærke
Multipliceringsprincippet bliver ikke kun spejlet på parkeringspladsen foran Louisiana. Også i billetkøen flyder frakker, fjerne ansigtsudtryk og flimrende dankortbetalinger sammen til en abstrakt ventende masse inden den omsider slippes løs og forgrener sig ud i gangene på museet.

Tara Donovans værker er udstillet i Søjlesal og Store Sal. Allerede på afstand hører man et højlydt ’beep’, når sikkerhedslinjen til det værk, som er bygget op af tusindvis og atter tusindvis af transparente sugerør, endnu en gang overskrides af en besøgende, som lige må kigge nærmere med nysgerrigheden prikkende i fingerspidserne.
På afstand ligner de mange sugerør på ingen måde sugerør. Snarere et skylandskab, som man ser det fra en vinduesplads i en flyvemaskine. Eller vat. Måske barberskum. Flødeskum. Sæbeskum. Associationsmulighederne er lige så mange, som der er transparente sugerør stablet sirligt oven på hinanden.

Foto: Alba Gry Nybo
Foto: Alba Gry Nybo
Den møjsommelige stabling af grundmaterialerne er også udgangspunktet for tre lige store kvadratiske kuber bestående af henholdsvis knappenåle, tandstikker og plexiglas. De holdes kun sammen af materialernes indbyrdes sammenfiltring og kustoden er på overarbejde for at forhindre at både børn og voksne rører, piller og mærker efter, om det nu virkelig også kan passe, at det bare et sammenpressede knappenåle, som står og blinker magisk i projektørlyset.

Forskydning-forgrening-forandring
Tara Donovans kærlighed til masseproducerede, værdiløse køb-og-smid-væk materialer bliver ofte tolket som en politisk kommentar til vores moderne forbrugersamfund. Selv afviser hun, at hendes kunst er politisk. For hende handler det om at lave kunst, som udforsker materialet og mimer naturens vækstprincipper og processuelle måde at forskyde, forgrene og forandre sig på. Hun arbejder ikke med en specifik ide som udgangspunkt for et værk, og hun laver heller ikke forberedende skitser.

De bliver til i hendes kunstneriske afsøgning af det enkelte materiale, og alle hendes skulpturer er nøje afstemt til de enkelte rum, som de er udstillet i. Mange af hendes værker bærer ikke nogen titel, fordi hun ønsker, at beskueren selv tilfører værket mening og betydning gennem dennes egne fysiske oplevelser af det. Hendes skulpturer interagerer og reflekterer lyset i rummet, hvilket beskuerne er aktivt med til at påvirke, når de bevæger deres kroppe rundt i mellem dem.

Foto: Alba Gry Nybo
Foto: Alba Gry Nybo
Rumskib-animation-fraktal
Der er påfaldende meget bevægelse og publikumsaktivitet i Søjlesalen og Store Sal på Louisiana denne eftermiddag. Ikke kun i kraft af de flestes trang til berøre Tara Donovans skulpturer og interagere med lyspåvirkningen. Hendes værker multiplicerer også kreative ideer hos mange af beskuerne, som indbyrdes diskuterer mulig fremstilling af en lysekrone i hvide engangsbægere og en skillevæg af tændstikæsker.

Tara Donovans valg af genkendelige dagligdagsmaterialer og den organiske transformation af disse skaber en direkte og ukunstlet forbindelse mellem værket og beskueren. Tara Donovan anser selv sine værker som magiske strukturer, og der er også frit løb på fantasi og associationer afhængig af beskueren. En treårig ser et rumskib i den enorme skulptur bestående af tvundet folietape, som samler sig i kuglerunde former, en trediveårig en computeranimation og en tresårig genkender omridset af Mandelsbrots fraktal.

Magien og naturens forunderlige vækstprincipper har også taget bo i trækronerne over de parkerede biler på vej ud fra museet igen. Blikket søger automatisk opad og møder tusindvis og atter tusindvis af nyudsprungne bøgeblade. Som et sirligt arrangeret kunstværk kaster deres bladhæng et skyggetæppe ud over parkeringspladsen, som hele tiden forandrer sig med solens bevægelse på himlen og mennesker, der glider ind i biler, starter motorer og langsomt kører ud på Strandvejen og forgrener sig i alle retninger.

Udstillingen med Tara Donovans skulpturer kan opleves på kunstmuseet Louisiana til og med d. 28 juli 2013. Det er første gang, at Donovans værker vises i Europa og udstillingen er skabt i samarbejde med Arp Museet, Bahnhof Rolandseck i Tyskland. Den er en del af udstillingsrækken LOUISIANA CONTEMTORARY, der siden 2005 har haft til formål at præsentere væsentlige, internationale samtidskunstnere på museet. Tidligere har bl.a. navne som Ai Weiwei, Sophie Calle, Candice Breitz, Julie Mehretu og Keith Tyson været vist i serien.

More from Alba Gry Nybo

Dyre kvadratmeter og daggammelt brød

Tove Ditlevsens barndomshjem i Hedebygade på Vesterbro er fredet og forandret. Byfornyelse...
Læs mere