Fru Carter behøver ikke spørge om lov

I mandags optrådte den amerikanske superstjerne Beyoncé for et udsolgt forum, som et led i hendes verdensturné, ’The Mrs. Carter Show World Tour’, en titel der har skabt røre og sat spørgsmålstegn ved sangerindens selvstændighed. Dermed har sangerinden pustet nyt liv i debatter omkring feminisme og ’ægteskabskrise’.<!–more>

Succes afføder kritik
Beyoncé har ikke været til at komme udenom i 2013, og det på trods af at hendes femte studiealbum stadig lader vente på sig. I januar optrådte sangerinden ved Barack Obamas anden indvielsesceremoni som præsident. Måneden efter leverede hun et spektakulært halvlegsshow ved Super Bowl-finalen i NFL. Den selvbiografiske dokumentar ’Life Is But a Dream’, som Beyoncé instruerede, producerede og agerede hovedperson i, blev udsendt mindre end to uger senere.

Marts bød på det første nummer, ’Bow Down/I Been On’ fra det kommende album, mens april kulminerede i synergi: musik og sponsorat fulgtes ad i reklamer for Pepsi og H&M, hvortil lydsporene præsenterede smagsprøver på Beyoncés nye sange, hhv. ’Grown Woman’ og ’Standing on the Sun’. Og samtidig startede hendes omfattende verdensturné, som også lagde vejen forbi Danmark.

Kort sagt, Beyoncés kulturelle berøringsflade er enorm, og de seneste fem måneder forekommer nærmest som et eksperiment udi hvor meget Beyoncé kan markedsføres inden mætningspunktet nås. Beyoncés succes er ubestridelig, men som sangerinden selv pointerer i koncertfilmen, ’I Am…Yours: An Intimate Performance at Wynn Las Vegas’, så medfører stor succes ofte en masse negativ omtale. Da Beyoncé i februar annoncerede sin nuværende verdensturné var der mange der studsede over titlen, ’The Mrs. Carter Show World Tour’.

Sangerinden satte ægtemanden og musikeren Jay-Z’s efternavn Carter på sit eget produkt. The Guardians Jane Martinson fandt det overraskende, at Beyoncé ”ventede til hun havde nået højdepunktet i sin karriere, hvilket er der Beyoncé befinder sig nu, til at skille sig af med det berygtede og glansfulde kunstnernavn til fordel for et efternavn som hendes ægtemand ikke engang bruger.”

Ligeledes undrede Aisha Harris fra det amerikanske online magasin Slate sig over, hvorfor Beyoncé følte behovet for at fremmane ægtemandens navn i forbindelse med sin soloturné, når nu hun har så mange imponerende bedrifter i sin egen livshistorie at trække på.

’Ægteskabskrisen’
Det er en vis ironi i at Martinson og Harris som så mange andre reagerede med forundring og kritik. Gennem længere tid har både engelske og amerikanske mainstream medier haft fokus på afroamerikanske kvinder og deres forhold til ægteskab. 70.5% er et tal der ofte er blevet slynget rundt, når talen er faldt på andelen afroamerikanske kvinder der aldrig bliver gift. Dette tal er dog kun for de 25-29-årige, ifølge en U.S. CENSUS BUREAU rapport fra 2009. Kigger man på tallene for amerikanske kvinder, står det imidlertid klart, at afroamerikanske kvinder i alderen 25-49 er dem, der har indgået færrest ægteskaber i de undersøgte år.

Dette har foranlediget mange kommentatorer til at erklære en tilstand af ægteskabskrise blandt den afroamerikanske befolkning. Ralph Richard Banks, professor i jura ved Stanford University i USA, har udgivet bogen ’Is Marriage for White People? How the African American Marriage Decline Affects Everyone’ om emnet. Banks kalder udviklingen for en ‘social katastrofe’ og opfordrer afroamerikanske kvinder til at date mænd uden for deres egen etnicitet. I 2010 dedikerede tv-kanalen ABC et helt program til spørgsmålet ’Why Can’t a Successful Black Woman Find a Man?’ som et panel skulle forsøge at give svar på.

Den delte præmis for Banks og ABC-udsendelsen er antagelsen, at ægteskab er et universelt ønske blandt afroamerikanske kvinder og at udeblivelsen af ægteskab udgør et problem der må løses. Professor Melissa V. Harris-Perry ved Tulane University hævder i sin bog, ’Sister Citizen: Shame, Stereotypes, and Black Women in America’, at det er bekymringer om økonomisk stabilitet og vedligeholdelse af patriarkatet, der motiverer mange kommentatorer, som foregiver et ønske om at løse den såkaldte ægteskabskrise: ”I denne tid med økonomisk krise samt sociale og racemæssige ændringer bliver sorte kvinder opfordret til at tilslutte sig traditionelle familiemodeller og til at se dem selv som utilstrækkelige, hvis deres liv ikke passer ind i disse fastsatte roller”, skriver Harris-Perry i ’Sister Citizen’.

Dermed går Beyoncé om nogen imod den ’ægteskabskrise’, der har været så omdiskuteret i medierne. Beyoncé er en succesfuld sort kvinde, der har fundet en ægtemand. Men når hun indfrier kravene til giftemodne afroamerikanske kvinder og annoncerer det klart og tydeligt for verden, antyder kritikere som Martinson og Harris, at hendes ’Mrs. Carter’-turnétitel er en anti-feministisk handling.

I et interview med magasinet GQ tidligere på året udtalte Beyoncé, at hun altid forsøger at perfektionere sig selv i forhold til hendes optrædener. Imidlertid bevirker de modsatrettede forventninger til Beyoncé som en selvstændig, succesfuld afroamerikansk kvinde, at hun sjældent kan fremstå perfekt overfor kritikerne.

Sæt en ring på
I Beyoncés musik og videoer har sangerinden adresseret ægteskab, og her er budskabet et andet end hos kommentatorerne, der frygter konsekvenserne af kvinders ugifte status. I det internationale hit ’Single Ladies (Put A Ring On It)’ er det ikke kvinden, der skal ændre sig og sine standarder for at indgå i et ægteskab. I stedet var det eks-kæresten, der ikke forstod at sætte pris og ring på kvinden i tide. I musikvideoen til ’Best Thing I Never Had’ spiller Beyoncé en kvinde der på sin bryllupsdag ser tilbage på minderne med en tidligere kæreste. Gennem fiktive hjemmevideooptagelser ser man, hvordan ekskæresten var alt andet end hengiven og opmærksom. Imens synger Beyoncé, at hun er taknemmelig for, at han forspildte chancen og at hun dermed undveg en svipser.

Til Seventeen, et amerikansk magasin til unge kvinder, har Beyoncé udtalt, at hun tidligt opstillede en personlig regel for sig selv: ”Jeg ville aldrig gifte mig med nogen før jeg blev 25. Jeg tror man bliver nødt til at lære sig selv at kende, at vide hvad man vil have, være alene i noget tid og være stolt af den du er, førend du kan dele det med et andet menneske.” Og den regel overholdt hun. Selvom Beyoncé mødte hendes kommende ægtemand, Jay-Z (Shawn Carter-Knowles), som 18-årig, var det først i en alder af 26 år, at hun giftede sig. At Beyoncé i forrige citat såvel som i adskillige af hendes sange understreger vigtigheden af, at kvinder er både personligt og finansielt uafhængige af mænd komplicerer kritikken af sangerindens angiveligt underdanige valg af turnétitel yderligere.

Som Jane Martinson skriver, er ’The Mrs. Carter Show World Tour’ måske mest af alt et marketingsstunt, der skal sikre ekstra omtale for Beyoncés nye verdensturné. Men det udelukker ikke muligheden for, at Beyoncé også har tænkt ironi ind i valget af turnétitel, hvilket kritikere som Martinson og Harris ikke synes at overveje. Beyoncé har solgt millionvis af album og singler, slået adskillige rekorder i musikindustrien og tjente i øvrigt $40 millioner sidste år, $2 millioner mere end husbonden ifølge Forbes.

Turnétitlen kan dermed ses som en ironisk erklæring, der tilkendegiver, at der ikke bør herske nogen tvivl om Beyoncés selvstændighed. I sin seneste single ’Grown Woman’ slår hun det fast engang for alle: ”I’m a grown woman/I can do whatever I want!”

More from Pernille Larsen

Fru Carter behøver ikke spørge om lov

I mandags optrådte den amerikanske superstjerne Beyoncé for et udsolgt forum, som...
Læs mere