Dream City tog fusen på køen

”Hva’ det her! Huh.” Den forreste af fire knægte stopper op og stirrer uforstående på Dream City. Her er teltene allerede slået op, og i hver campingkvadrant har teltene fået selskab af forskellige træ- og teltkonstruktioner. De ser en western-saloon, et cykelværksted, en kirkegård for døde rockguitarister og to enhjørninger, der gnider hornene sammen. Knægtene står et kort sekund med et ”Jeg fatter ikke en meter” skilt i panden indtil en af dem råber ”Kom nu, vi skal videre,” hvorefter de fyrer af sted for at finde en af de hastigt forsvindende pladser på Roskilde Festivalens campingareal.

9170585040_8f42e927b5
Foto: Annette Max Hansen

For rigtigt mange gæsters vedkommende er festivalen de seneste år startet i køen til campingarealet en hel dag eller to før arealet åbnes. Det er nødvendigt, hvis man vil have en campingplads, der både ligger i de festlige områder, men også forholdsvis tæt på festivalpladsen. Når sluserne åbnes – eller når hegnet vælter – sprinter tusindvis af festivalgæster ind på campingpladsen for at spærre deres foretrukne lejrpladser ved at smide presenninger og pop-up-telte på græsarealerne.

Men i år, kom de alle for sent. Roskilde Festivalen har nemlig givet tidlig indgang og gode campingarealer til de festivalgæster, som ønsker at lægge en ekstra indsats for deres og andres festivaloplevelse. Konceptet hedder Dream City og siden marts har festivalen samarbejdet med en gruppe festivalgæster om at skabe et campingområde med sjove og skæve lejre, der alle bidrager til området igennem daglige aktiviteter og happenings. Vi mødte projektleder på Roskilde Festivalen, Anders Danielsen, som fortæller, ”… med Dream City vil vi i endnu højere grad skabe en festival, hvor publikum er med til at skabe indholdet. Derfor har det været oplagt for os at skabe Dream City, som det brugerdrevne område på festivalen, hvor vores festivalgæster kan udleve deres drømme og lave de events og bygge de ting, som de har drømt om at lave.”

Et andet af de tiltag som festivalen har indført for at gøre området attraktivt er støtte til beboerne i form af materialer, værktøj og økonomi. Festivalgæster med gode ideer har for første gang nogensinde kunnet få direkte økonomisk støtte fra selve festivalen til at realisere deres lejrprojekter. Produktet af støtten kan i år ses i form af et postkontor med tilhørende udbringning af breve, bygning af et solur, så der kan holdes styr på tiden, en arkitektkonkurrence-lejr og meget andet.

9168312165_fd20e2449f
Pink enhjøring i Dream City. Foto: Annette Max Hansen

I en tid, hvor danske festivaler oftest i medierne kun fremstilles som konkurrerende på musikprogrammet har Roskilde Festival med Dream City tilføjet en ekstra dimension. I år har Dream City plads til 4000 festivalgæster, men hvis området bliver en succes kan det ikke udelukkes, at området udvides næste år. Anders Danielsen fortæller dog, at alle pladserne desværre ikke er optaget i år. ”… Der er et sted mellem 30-40 lejre, der har været aktive i månederne op til festivalen. Det drejer sig i alt i alt om ca. 1100 mennesker, som aktivt har været med til at skabe indhold og bygge Dream City. Men vi kan se, at området får mange besøgende, der kommer for at deltage i de aktiviteter, som publikum laver for hinanden her. Vi har eksempelvis haft DM i Uno og ræs på Camp Sygklisters dirtcykelbane.”

Og i forhold til næste år er Anders Danielsen optimistisk ”… Vi er bestemt tilfredse. Vi har selvfølgelig lært en helt masse om, hvad vi kan gøre bedre til næste år, men sådan er det altid. Men vi synes virkelig, at det er lykkedes at skabe et område, der stikker ud og hvor der opstået et stærkt fællesskab på kryds og tværs af lejre, der bor i Dream City. Stemningen i området er helt særlig, og måske har vi fået skabt nok opmærksomhed blandt de øvrige gæster om området, så endnu flere vil være med næste år.”

9170603988_4f767cc506
Så er det om at finde sig en plads. Foto: Annette Max Hansen

Det er nemlig gæsterne og ikke festivalen, der skaber Dream City. Derfor er tanken, at området udvikler sig positivt fra år til år, jo flere gæster der kommer og jo mere kreative de bliver. Da pladsen åbnede, måtte en festivalarbejder i orange vest også svare afvisende, da endnu en hurtigløbende knægt kom forbi og i sin undren spurgte: ”Hey, er det her medarbejdercamp?”

Indtil videre er Dream City kommet godt fra start og resten af ugen kigger vi endnu nærmere på området og aktiviteterne – I aften gælder det områdets hovedbygning – The Dome – hvor journalistvirksomheden Zetland gæster Dream City med deres pop-up-magasin Zetland Live.

Du kan læse mere om Dream City her

More from Thomas Noppen

Farvel til nyhederne – velkommen til brugeren

Hvis de traditionelle dagblade skal overleve i det 21. århundrede må mediechefer...
Læs mere