Jeg sætter min hat som jeg vil – Hattemode på tværs af tid og sted

Umiddelbart kan det forekomme besynderligt, at engelsk hattemode fra forrige århundrede i dag udgør en af de mest iøjnefaldende og betydningsfulde beklædningstraditioner blandt indfødte aymara og quechua befolkningsgrupper i det bolivianske højland.

Ikke desto mindre er det et faktum, at den i England for længst kasserede bowlerhat, som bl.a. Egon Olsen forstod at værdsætte herhjemme, igennem mere end 100 år stadig bæres med stolthed og elegance til såvel hverdag som fest af Aymara og Quechua kvinder i Bolivia. Vi kender disse kvinder, også kaldet ’cholas’, med deres bowlerhatte som en karakteristisk del af bybilledet rundt om i Bolivia.

Bowlerhattens udbredelse på højsletten, El Altiplano, tog sin begyndelse i forbindelse med, at de blev forsøgt solgt til europæere, blandt andet engelske jernbanearbejdere, som arbejdede i området i 1920’erne.

Cholitas til salg
Cholitas til salg
En velkendt historie i lokalområdet fortæller, at bowlerhatten blev udbredt ved, at en sælger som forgæves forsøgte at sælge hattene til europæiske mænd, for at undgå at brænde inde med de mange hatte, bildte de lokale piger ind, at hvis de bar hatten, ville de opnå maksimal frugtbarhed. Med en så lovende egenskab er der ikke noget at sige til, at hatten hurtigt blev populær blandt de lokale, og der gik ikke mange årtier fra europæerne introducerede hatten, til den blev en fast del af ’chola’ kvindernes beklædning.

Måden hvorpå aymara kvinden bærer hatten – om den hælder mere eller mindre ned af – kan indikere kvindens ægteskabelige status. Unægtelig temmelig langt fra den oprindelige intention med hatten. Den blev nemlig designet efter et ønske fra engelske jagtbetjente om at udforme en hat, som kunne beskytte hovedet fra lavt hængende grene, når man kom galoperende på sin hest.

Præsident Evo Morales og den genvundne værdighed
I dag bærer ’chola’ kvinden bowler hatten og den fint mønstrede nederdel i tykt velour, de rigt udsmykkede forklæder og bylter bundet sammen af klæder af den eftertragtede alpaca uld med sjældent set værdighed.

Evo Morales, tidligere llama hyrde og selv af aymara oprindelse, har formået at gøre op med århundredes diskrimination begået af bolivianere med europæisk oprindelse mod de oprindelige befolkningsgrupper, som udgør flertallet i Bolivia. Gennem taler i parlamentet, og ikke mindst i kraft af hans påklædning, har han bidraget til, at de oprindelige folk kunne genvinde en stolthed over deres kulturelle traditioner. Således bad Evo Morales, før han tog imod embedet som præsident, en designer om at konfektionere statsmandsklæder som dels ikke krævede brug af slips og dels kunne identificeres med den 2000 år gamle aymara kultur.

Egon Olsen
Egon Olsen
Så bowlerhatten må i sandhed siges at have været på en lang rejse fra at skærme hovederne på engelske jagtbetjente til at blive et etnisk symbol for oprindelige befolkningsgrupper i Bolivia og Peru. Fælles for bolivianske ’cholas’, Egon Olsen og jagtbetjentene er, at den altid bæres med værdighed.

Artiklen blev første gang bragt i KURT #10

More from Stefan Klink

Jeg sætter min hat som jeg vil – Hattemode på tværs af tid og sted

Umiddelbart kan det forekomme besynderligt, at engelsk hattemode fra forrige århundrede i...
Læs mere