Netudgavens første år

Det er i dag et år siden, at Netudgaven blev lanceret med denne velkomsttekst. Princippet var, at vi ville skrive de artikler, som du ikke fandt andre steder. På Netudgaven erstattede “interessekriteriet” de traditionelle nyhedskriterier.

I praksis betyder det, at folk, der bidrager til Netudgaven, skriver, fordi de interesserer sig for og ved en masse om et emne, og ikke fordi de vil sælge aviser og derfor skriver om sensationer og konflikter, og vinkler artiklerne i en bestemt retning kun for at kunne tiltrække flere læsere. Emnevalget er frit, og redaktørerne er kun med for at give sparring på fremstillingen.

I løbet af året har en masse spændende folk bidraget til Netudgaven, og vi har bragt artikler om alt fra interviews med døde kunstnere og superheltebyplanlæggere til filosofiske essays om samfundsforhold. Det har været skønt, og vi lover at bringe endnu mere i 2014.

Her i vores andet år, skal vi så forsøge at gøre det endnu mere attraktivt at skrive for Netudgaven ved at finde en måde at aflønne skribenterne på. Vi kender ikke modellen endnu, men kerneprincippet i, at mediet bare er en platform for engagerede skribenter med faglig indsigt og noget på hjerte holder vi fast i. Det forstår vi på den måde, at 75 % af alle fremtidige indtægter bliver kanaliseret direkte videre til skribenterne. I løbet af det kommende år vil vi eksperimentere med forskellige muligheder. Dog vil Netudgaven forblive gratis for læseren.

Så ambitionerne er stadig store, men forventningerne er blevet mere realistiske. Den grundlæggende tro på – som vi beskrev i velkomstartiklen – at avis- og nyhedsverdenen vil ændre sig på samme måde som musik- og tv-industrien er der stadig, men vi er blevet klogere på, hvilke udfordringer der skal løses først.

Ideen med at brede sig ud gennem de sociale medier har vist sig sværere end regnet med. Facebook sætter en begrænsning for antallet af mennesker, som vores artikler ryger ud til. Facebook er jo en privat virksomhed, der skal tjene penge (mange), og når man som os får over 1000 likes, så koster det. Det er en af de udfordringer, vi møder – og vi diskuterer løbende, hvorvidt vi skal bruge de få midler vi har til at betale Facebook for at nå ud til vores læsere.

Twitter er anden udfordring. Her kommer man ud til sine følgere uden at betale for det, men der stadig lidt en tendens til, at tjenesten i Danmark primært bruges som et socialt netværk fremfor en tjeneste, der kan kvalificere nyhedstrømmen. Dette vil forhåbentlig ændre sig inden for den nærmeste fremtid, og det er et område, hvor vi vil satse betydeligt det næste år.

Men generelt har det første år været opmuntrende. De traditionelle medier er begyndt at indføre paywalls, og der er – efter vores opfattelse – stadig stor utilfredshed med den traditionelle nyhedsdækning, hvis man spørger den almindelige læser.

Det betyder, at vores eksistensberettigelse styrkes, da Netudgavens indhold ikke styres af nyhedskriterier men af skribenternes interesseområder. Vi kommer aldrig til at indføre paywalls, og vi tror, at de i stigende grad vil irritere læsere på nettet.

Et bredt udvalg af skribenter med forskellig ekspertise har bidraget til Netudgaven i løbet af året. Det er fantastisk at opleve den nysgerrighed og interesse for vidensformidling, som ligger gemt derude.

Vi ser på det at skrive for Netudgaven som at være aktiv i et politisk parti. Man skriver fordi journalistik på nettet kan være anderledes. Derfor tager vores skribenter sig tid til at bidrage til et alternativt medie. Et medie, hvor alt ikke handler om at vinkle og jagte klik, men derimod et medie hvor interesse og viden er i centrum. Du skal også være så velkommen til at hoppe med på vognen.

More from Thomas Noppen

Den danske presse er ikke rød eller blå. Den er antidemokratisk.

En vedvarende diskussion i den danske medieverden centrerer sig om, hvorvidt den...
Læs mere