”Sig nærmer tiden, da jeg må væk”

Snart er vi nok nødt til at sige farvel til en kær ven. En ven som har fulgt os i mange år, og som har været med til at sætte dagsordenen i den danske offentlighed. Har påvirket dansk politik, haft indflydelse på magten og dens forvaltning og som har provokeret, overrasket, skuffet og underholdt. Papiravisens gravsten er i gang med at blive udhugget.

Det kommer nok ikke som et chok. Men det gør det ikke mindre sørgeligt og svært at sige farvel. Sygdomstegnene er for længst begyndt at vise sig. Men det samme er tegnene på, at døden er uundgåelig. Der er ikke nogen vej tilbage.

Politiken, Jyllands-Posten, Kristeligt Dagblad, Børsen og Berlingske har alle indført betalingsmur på deres netavis. Nogle af aviserne er inspirerede af den såkaldte New York Times-model, hvor man får et vist antal artikler gratis og dernæst må betale et beløb om måneden for at få adgang til indhold. Andre lægger udvalgte artikler ud på nettet, som er frit tilgængelige, og resten skal man have abonnement for at læse.

Samtidig er aviserne i højere grad begyndt at supplere det skrevne indhold med videoer på deres hjemmeside, også efter amerikansk forbillede. Men det bliver svært for aviserne, at få folk til at betale for deres indhold. Der vil stadig være rig mulighed for at læse gratis nyheder på sider som DR og TV2. Og iværksættere står på spring for at starte nye annoncefinansierede medier, hvis de førnævnte skulle svigte læserne.

Derudover er der så uendelig mange muligheder for at læse nyheder og spændende artikler på udenlandske medier, både gratis på nettet og mod betaling. Og så er de, som oftest, længere fremme og billigere i det store udland.

Landets største dagbladskoncern JP/Politikens hus har meldt sig ud af den danske oplagskontrol fra 2015, og Berlingske Media overvejer det samme. De mener ikke, at oplagstallene giver et retvisende billede af tingenes tilstand, fordi flere og flere læser nyheder på nettet.

De sidste mange år har vi været vidne til en dagbladsbranche i krise, fordi færre læser papiraviser. Men tilstrømningen til nettet er ikke nødvendigvis proportional med flugten fra papir. De danske aviser ER i krise, og det kan ikke redde dem at melde sig ud af oplagskontrollen. Men det kan give dem lidt mere spillerum, så de selv og alle andre ikke konstant konfronteres med de faldende tal. Om ikke andet så er udmeldingen endnu et tegn på papiravisens forestående død.

På Ekstra Bladet nedlagde man for nylig over 20 stillinger på redaktionen og i de kommercielle afdelinger i forbindelse med avisproduktionen. Årsagen var, at avisens oplag og annoncesalg var faldet markant. Sidste år gennemførte Ekstra Bladet en omfattende spareplan, hvor avisens omkostninger fald med 15 millioner kroner. Avisen har også outsourcet flere af deres sektioner. Snart må man kunne bette på, hvornår Ekstra Bladet begraver deres kulørte tabloidavis, for der kan ikke gå lang tid.

Så langt kan vi konstatere, at folk ikke vil betale for nyheder. Men hvorfor? Fordi de ikke behøver. Nyheder er alle steder. Vi bombarderes med dem. Vi kan få dem til alle tider, på alle måder og på alle platforme. Vi kan producere dem selv, og vi kan vælge lige præcis hvilken type nyheder, vi vil have. Nyheder er som enhver anden vare. Udbuddet er enormt. Derfor falder værdien, og varen bliver til sidst værdiløs. Men det betyder måske også, at varerne er alt for ens.

Det folk godt vil betale for er modstykket til den hurtige og overfladiske nyhedsstrøm: Dybde, baggrund, analyse og indsigt. Vi vil gerne beriges med viden. Vi vil gerne lære noget, vi ikke vidste i forvejen. Og vi vil gerne læse noget, som vi ikke kan læse andre steder. Unik egenproduceret journalistik. Det er derfor, det går niche-medier eller fokusmedier som Børsen godt, og at blogs har kronede dage. Her kan du følge din yndlingsblogger, som udelukkende skriver om katte, sydamerikansk politik og cupcakes; eller bare om, hvad de har spist til morgenmad. Bloggerne er specialister; ikke generalister, og derfor har de så stor succes.

Det er også derfor, initiativet Zetland får så stor ros for deres nytænkning af format og indhold. Og det er derfor Politiken netop har lanceret Magasinet med dybdegående interviews og længere features på nettet. Fordybelse, specialiseret viden og indsigt. Måske det kan være med til at få folk til at betale for indholdet, nu der rent faktisk ER noget indhold at betale for. Det er i hvert fald et forsøg fra avisens side. Måske er man bare nødt til at se i øjnene, at gratis er det nye sort, og at medier som for eksempel Netudgaven har fat i noget.

Det bliver svært at sige farvel til den kære ven. For den ven er mere end bare en bunke tyndt papir med tryksværte. Den ven er et værdifællesskab, en livsstil, et personligt engagement, en vane. Den ven er hygge. En stærk kop kaffe, benene smækket op og den knitrende fornemmelse i fingrene hver gang man bladrer. En fysisk fordybelse i flagrende bogstaver. Men der går ikke længe, før vi inviteres til den første begravelse.

Mit bud er, at vi først skal sige farvel til de kulørte formiddagsaviser og deres dertilhørende så velkendte spisesedler. De satser i højere og højere grad på nettet, og deres oplagstal er faldet mest markant. Dernæst følger de store morgenaviser. Om ti eller tyve år udkommer nyheder formentlig ikke længere på papir. Den knitrende fornemmelse i fingrene må vi altså lægge med i graven. Men forhåbentlig kan nye og kreative måder at lave onlinejournalistik på give os oplevelser, der er lige så gode som dem, papiravisen har givet os.

More from Nina Damsgaard

”Sig nærmer tiden, da jeg må væk”

Snart er vi nok nødt til at sige farvel til en kær...
Læs mere