En bæredygtig vidensfestival

Vidensfestival er en bæredygtig form i en mediebranche, der er langt ude over kanten. Det handler om at prøve nye former og modeller af, for at finde bæredygtige medier – og netop her har Vidensfestivalen fundet sit momentum. Sådan lyder det fra festivalarrangøren og værten, Clement Kjersgaard.

I frokostpausen til RÆSONs Vidensfestival lørdag den 25. januar 2014, har værten tid til et hurtigt interview. I baggrunden diskuterer nyankommne Søren Ulrich Thomsen og Leif Davidsen, hvilken slags oplæg de egentlig skal lave, når de skal på scenen om lidt. Det lyder impulsivt, og det er det også.

TT: Hvilket billede ville du gerne have, at læserne sad tilbage med efter at have læst en reportage om Vidensfestivalen?

CK: Vi er gode til to ting – til at finde de rigtige mennesker, og så er vi gode til at give dem lov. Der ligger ikke tusind emails fra mig til oplægsholderne, hvor der står ”husk nu at dagen handler om globalisering”. Der er ikke noget tema.

Men, er det svar på hvilket billede du helst ville se komme ud af en reportage om dit arrangement? Det hænger sammen med ambitioner, men det er lidt et tamt spørgsmål.

For tre år siden var ambitionens at se det lykkes. Nu må ambitionen være at overraske dem, er har været med før. Vi vil gerne have folk på, som du kender, og nogle, du slet ikke kender. Vi vil gerne have nogen med, der taler om noget, du ikke har nogen forudsætning for at forstå, og at du så alligevel bliver taget med. Du bliver udfordret, det er jo det der er skægt. Lige meget hvilken faglighed du kommer med, så vil du blive du udfordret. Enten har du forudsætninger for at forstå kvantefysikken, eller også har du forudsætning for at forstå Peter Tudvad, når han citerer på tysk. Du har næppe begge dele. Så du skulle gerne blive skubbet.

”En dannelsesmission?”

Ja, det kan du sige. Det er også derfor, at det hedder en vidensfestival, en fest for viden. Det er vigtigt at vide noget om noget. Du skulle gerne komme ud med en respekt for den faglighed, der ikke er din egen.

Pengene går ubeskåret til RÆSON, og jeg har hørt det omtalt som en støttekoncert for RÆSON?

Ja, det kan du sige. Der er jo nogle udgifter, men alle stiller op gratis. De mennesker, der er her i dag, har alle sammen en interesse i, at RÆSON eksisterer, så vi har en platform, hvor det her bliver sat på dagsordenen.

Jeg har læst at du til at starte med sagde, at ambitionen var, at det skulle strække sig over flere dage?

Åh ja, det er rigtigt, det sagde vi, da vi startede, det kan jeg godt huske, nu du minder mig om det. Det er det jo gået vanvittigt godt i år, med billetsalget, så nu er der ingen tvivl om at vi gør det igen. RÆSON har ingen ambition nu om at lade festival blive større. Vi vil hellere prøve flere forskellige formater af, som vi føler har en bæredygtig form. Mediebranchen leder jo i øjeblikket efter noget, der er bæredygtigt. Det er denne form.

Skal formen længere ud, end de 500 mennesker der er her i dag?

Tjah, en oplagt større sal jeg kunne komme i tanke om skulle være imperial med 1.000 pladser. Men kan vi sælge så mange billetter? Det er usikkert. Men: vi skal bruger det, vi lærer her, på andre måder – til nye arrangementer.

Når man vælger Den Sorte Diamant, vælger man vel også publikum?

Det kan man ikke sige. Diamanten, Dansk Magisterforening og RÆSON har hver sit publikum – og vi fortæller om arrangementet næsten lige hele året op til det finder sted, på Facebook, Twitter m.v. Jeg synes, at arrangementet har meget den form, som det skal. Det, der skulle være ambitionen i forhold til næste år, er at overraske dem, der kommer for fjerde gang. Hvordan kan vi overraske dem?

Flere øl?

Jeg er jo meget ambitiøs, så jo flere tilhørere jo bedre. Men jeg tror, at vi her er i den helt rigtige sal, med de helt rigtige samarbejdspartnere.

Så det er en indholdsambition mere end en publikumsambition?

Ja. Det er jo det fantastiske ved Vidensfestivalen, at vi kan tage de mennesker, der på papiret ikke hører sammen, og så få det til at fungere i en større helhed. Det er vigtigt for os, at vi ikke ønsker at være en lille klub, tværtimod. Vi ønsker, at alle der har lyst, har adgang. Hvis vi kan sælge alle sæder i Dronningesalen næste år, sætter vi flere sæder ind. Vi ønsker, og dette gælder både bladet og festivalen, at nå bredere ud, og hvor vores fokus indtil Vidensfestivalen var politik, har vi med denne fest for viden kastet os ind i kampen om naturvidenskab, kultur og kunst.

Hvor inspirerede er i af TED i dets originale form?
TED er meget, meget fantastisk og efter min personlige vurdering ’state of the art’ når det gælder konferencer. Men er TED i grunden ikke højskole-traditionen på britisk og amerikansk?

Hvad er den væsentligste forskel på TED og Vidfest?

Man skal se det i et meget bredere perspektiv. Der er jo et kæmpe felt, der er lidt usynligt i offentligheden, af foredrag og konferencevirksomhed. I Danmark inkluderer det fx TedX, Golden Days, VL-Døgnet, Zetland Live, Folkemødet, Kulturmødet, Spoken Word på Roskilde, Lousiana’s store litteraturfestival, Aarhus-samtalerne, DJØFs Sommeruniversitet, Folkeuniversiteterne og masser af arrangementer på biblioteker, meningsråd etc. Det er et marked, uden for ‘medierne’, som forhåbentlig er i udvikling og i vækst. Hvad form angår, har TED efter min vurdering sat nye standarder, fx med 18-minutters-kravet. Jeg håber, at der om 10 år er en hel stribe vellykkede konference-’produkter’ i former, som vi ikke kan forestille os endnu. Det marked vil RÆSON gerne være med til at udvikle.

RÆSON er nonprofit, men redder det der, budgettet, eller muliggør det en udvidelse?

RÆSON gav overskud sidste år, eller: det løb rundt sidste år. Det plejer det ikke at gøre. Det plejer at være ejerkredsen, og det er mig, der dækker underskuddet. Det er ikke billigt at lave et blad, skal jeg hilse og sige. Mediebranchen er røget ud over kanten, og nu er vi nødt til at begynde forfra. Hvilke modeller kan vi lave? Hvornår er noget en succes? Hvorfor er RÆSON i kioskerne? Fordi der hele tiden har været en ambition om at nå bredt ud. Jeg har hele tiden ment at der et marked i Danmark for et blad som Time, Newsweek, Der Spiegel, der aldrig nogensinde var blevet opfyldt – og langsomt, men sikkert, vokser vi til at fylde det marked. Der har været perioder, hvor RÆSON blev ved at give underskud, men det er som om, at det sidste år har der været et momentum. Det hænger blandet andet sammen med, at folk opsiger deres avisabonnement – og søger alternativer.

Vil der være livestreaming eller video af festivalen næste år?

Nej, eller rettere, ikke gratis. Festivalen består af landets bedste foredragsholdere, det SKAL koste penge at se dem, og vi kan ikke forære produktet væk gratis. Men kunne man brænde en dvd til tilhørerne som en del af prisen? Det vil vi undersøge.

More from Tine Toft Jørgensen

Som en virksomhed kan du leve for evigt

Virksomheder nyder privilegier, som mennesker ikke har adgang til. Ved at stifte...
Læs mere