En videnstradition for de få?

20 skarpe hjerner begiver sig lørdag den 25. januar ud i et formidlingsmaraton om viden. I 12 timer vil Knud Romer, Lone Frank, Stine Bosse og mange flere indvie billetindehaverne i viden om alt fra astrologi, filosofi, fri vilje og meget mere, når RÆSON for tredje gang inviterer til Vidensfestival.

Det er en bred forsamling af akademikere, kreative sjæle og provokatører, der lørdag tager mikrofonen i Dronningesalen i Den Sorte Diamant i København. Ordet er frit for den enkelte formidler, for der er intet overordnet tema for dagen. Tværtimod kan den enkelte foredragsholder fortælle om netop den viden, som han eller hun er allermest optaget af.

Det er simpelthen en masse skarpe hjerner i en fornem sal, der forærer viden til deltagerne for den nette sum af 495 kroner. Hverken Leif Davidsen, Kathrine Lilleør, Vincent Fella Hendricks eller nogen af de andre får en øre for at dele, for overskuddet går til magasinet RÆSON. Nyhedsmagasinet RÆSON er non-profit, og i samarbejde med Dansk Magisterforening og Det Kongelige Bibliotek har de udformet det eksklusive koncept. Clement Behrendt Kjersgaard, der står bag RÆSON, er den naturgivne vært for arrangementet. Trods billetprisen for dagsarrangementet kunne værten den 22. januar offentliggøre at festivalen er udsolgt. Det betyder, at 600 videnshungrende danskere har købt en billet. Billetindtjeningen går til ekspertvidensformidling, og til RÆSON.

Vidensformidling for alle?
Når den strålende granitblok åbner dørene, vil det i løbet af dagen vise sig, hvordan man forener festivalkonceptet med viden, og om konceptet når længere ud end til eliten, både på taler- og deltagersiden. På Twitter kan man dog få et lille indblik i festivalen. Af de vidensdelende oplægsholdere, er det kun tre, der er indehavere af Twitter-profiler, men heldigvis har Den Sorte Diamant en twitterprofil med hele 996 følgere. Her vil kommunikationskoordinator for Det Kongelige Bibliotek, Uffe Paulsen, sidde bag tasterne igennem det halve festivalsdøgn, og dermed sørge for at guldkorn, debat og øjebliksbilleder når ud til alle de følgere, der ikke har fået billet.

Men ifølge en analyse fra sitet overskrift.dk, er det kun omkring 150.000 danskere der ejer en Twitter-profil, hvor lidt under halvdelen er inaktive profiler. Det er altså ikke her, at festivalen når ud til det bredere publikum. Men er det overhovedet formålet at nå ud over den videnshungrende kulturelite, eller er arrangementet bygget til at være en festivaltradition for de få?

I forbindelse med festival-debuten i 2011, skrev Politiken om festivalkonceptet med overskriften ”Kloge hoveder går til kamp mod intellektuel dovenskab”. Her slår værten Clement Behrendt Kjersgaard fast, at forudsætningen for demokratiet er, at vi som borgere sætter os ind i selv komplekse problemstillinger. Vidensfestivalen skal dermed fungere som et indspark, der skal gøre os klogere, og mere interesserede i det samfund vi lever i. Han er derudover citeret for, at han ikke er bekymret for blot at nå ud til eliten, fordi mange af de indlæg og artikler, som RÆSON leverer, lever videre som ”vildvoksende debatter på Facebook, og dermed får en meget bred flade”. Det har eksempelvis løbende været muligt at læse interviews med i alt otte af deltagerne her

Den Sorte Diamant er et valg af publikum
Festivalens format er stort set det samme som første gang, og ambitionen med projektet er altså at give dem, der ønsker viden – og er villige til at betale for den, et bredt stykke af den ekspertviden, der florerer i Danmark i dag.

I Danmark kan du finde en festival for stort set alt: musik, film, filmmusik, basketball, middelalderen, knipling, yoga, H.C. Andersen, litteratur, sandskulpturer, mad, humor, dukketeater, øl, lakrids og mode for bare at nævne nogle få. En festival er ikke en beskyttet titel, og det er kun engagement, tid og et tema, der afholder dig fra at starte din egen crossfit festival. I København starter Copenhagen Architecture Festival i år for at vise folk, hvordan arkitektur er en mere eller mindre bevidst del af den verden, vi lever i.

Initiativtageren til projektet Josephine Michau fortæller, at det i første omgang har været vigtigt for projektet at gøre sig bevidst om festivalens positionering: ”Det skal ikke være et overintellektualiseret akademikerevent, men heller ikke bare være tam forbrugeroplysning. Det handler om at finde en balance”, fortæller Josphine Michau, der har erfaring med formidling af kompleksitet til det bredere publikum fra DOXBIO og TedXCopenhagen.

Hvis hun skulle give Vidensfestivalen et godt råd til en bredere formidling, ville hun foreslå følgende:” Jeg ville nok starte med at trække det ud af Den Sorte Diamant, for med den har man ligesom valgt side fra starten i forhold til publikum”, siger hun, men tilføjer, at det selvfølgelig kun er relevant, hvis formålet er, at nå ud til flere. Hun foreslår også, at man filmer oplæggene, lægger dem online og giver hver taler et forum i form af en liveblog eller lignende til videreformidling af den videnskoncentration, der akkumuleres på dagen. Copenhagen Architecture Festival 2014 strækker sig over fire dage i marts, og har et mål om at nå op på 4500 deltagere.

Netudgaven.dk er med på Ræsons vidensfestival og vil forsøge at afdække, om festivalen når længere ud end de allerede omvendte videnssøgere, og om der er sket en udvikling i ambitionerne og konceptet, fra fødslen af konceptet til den tredje udgave.

Fra Netudgavens twitter @Netudgaven vil @tinetoft1 livetweete fra dagen, i et forsøg på at få det intellekt, der samles i Dronningesalen, ud over rampen, og se nærmere på, hvordan konceptet vidensfestival udspiller sig i hovedstadsarkitekturens sorte perle.

More from Tine Toft Jørgensen

Vi skal turde tænke i tilfældigheder

Selvom den genetiske arv vejer tungest, spiller tilfældigheder en central rolle i...
Læs mere