Voluminøst og tætpakket: Københavns første arkitekturfestival starter i dag

Anmeldelse: I dag er Copenhagen Architecture Festival X Films første dag. Første dag i den første arkitekturfestival – som man må håbe at der kommer mange flere af. For det er ambitiøst med en så fagspecifik filmfestival i København. Men omvendt – og forhåbentligt – er festivalen udtryk for, at flere og flere interesserer sig for arkitektur og byplanlægning.

Af Arkitekt MAA Mikkel Eskildsen og Anne Barbra Hald

Arkitekturfilm og arkitektoniske film
Arkitekturfilmfestivalen har sat fokus på seks temaer: Filmisk rum og arkitektonisk rum, landskabsrum og -film, personlige rum, arkitektoniske processer, ritual, arkitektur og sted samt modernisme.

Det er fine opdelinger og det er sikkert ment vejledende, men det er også unødvendigt med de meget specifikke kategoriseringer, når programmet er intet mindre end voluminøst og tætpakket i sig selv. Kategoriseringerne forvirrer mere, end de skaber overblik.

Der er mange – og gode – film på programmet. Både hvis man interesserer sig for arkitektur – og arkitekturens vilkår. For festivalens fokus er både at vise arkitekturfilm (film om arkitektur), men også at vise arkitektoniske film; altså film, der har en arkitektonisk kvalitet i sig selv.

Overflødighedshorn af interessante tilbud
Arkitekturfilmfestivalen har et imponerende program – og man får lyst til at se stort set alle filmene på programmet. Særligt hvis man er arkitekt. Det største problem med det tætpakkede program er derfor, at det er svært at vælge, når der vises så mange film på så få dage. Det er ærgerligt, at man ikke kan nå det hele, for programmet er et overflødighedshorn. Arrangørerne kunne næste år overveje at sprede programmet ud over flere dage, så flere folk kan se flere film.

Toutelamémoire-3En arkitekturfilmklassiker: Toute La Memoire du Monde

Derudover er det ganske enkelt imponerende, at der er så mange premierefilm på programmet. Produktionsårene for de fleste film er 2013. Publikum spises ikke ’bare’ af med klassiske arkitekturfilm (de er der dog også, f.eks. Red Desert, Dog Star Man, Belly of an Architect, Fata Morgana, Toute La Memoire du Monde). Vi introduceres til det nyeste af det nyeste på området.

The Competition
Åbningsfilmen, som blev vist i går aftes, havde ikke en særlig arkitektonisk eller visuel kvalitet. Til gengæld er filmen meget relevant, for filmen fremviser, hvor deprimerende en arkitektonisk proces kan være.

The Competition handler om en arkitektkonkurrence om et nyt nationalmuseum i Andorra. Seeren er med som fluen på væggen og følger de forskellige tegnestuers arbejde med at tegne kunstmuseet. Kun kendte arkitekters tegnestuer – i folkemunde ’starchitects’ – som Jean Nouvel, Frank Gehry og Zara Hadid (sidstnævnte glimrer ved sit personlige fravær i konkurrencen) er inviteret til at deltage.

Arkitektkonkurrencen foregår i 2008 og derfor er filmen ikke højaktuel. Men omvendt er det den første og eneste film, der følger arkitekterne helt tæt på under en konkurrence. Og filmen er først udkommet i 2013, så den har været lang tid undervejs.

Filmen giver et kærkomment og sjældent indblik i arkitektkonkurrencer, men desværre følger der også med filmen en desillusion over, at så dyre projekter behandles så skødesløst af både arkitekter og dommerkomité.

Man får lyst til at spørge, om det virkelig er sådan processerne kører for offentlige anlægs- og byggeprojekter til milliarder af kroner? Og det giver filmen dens berettigelse. For den viser en skødesløs proces frem – til skræk og advarsel.

Filmen opererer i grænsefeltet mellem ’artsy’ arkitekter, uden hang til analyse, og uprofessionelle bygherrer – i form af politikere – der ikke aner, hvordan de skal aflæse konkurrencens resultater.

Hvad tror I Jean Nouvel vil synes?
Som arkitekt kan man kun være chokeret over, at beslutningstagere er så dårligt klædt på til at evaluere indholdet i projektet. Og man må være forfærdet over, hvad det er, der bliver bedømt. Er det navnet på arkitekten eller hans metafysiske forklaringer på projektet, der påvirker dommerkomiteen, fristes man til at spørge?

Omvendt må man som arkitektforbruger også undre sig over om al arkitektur bliver til som resultat af pludselige ’geniale’ indskydelser og ’hittepåsomhed’.

c76c097ec60f5c4ada4eeddfdec7079d9ebf83f7Jean Nouvel forrest og hans projektleder i konkurrencen

For arkitekterne i filmen tager beslutninger ud fra tilfældige ideer om, hvordan stjernerne står, hvad kvaliteten er i at et rum minder om en vagina eller ’hvad tror I Jean Nouvel vil synes’. Filmen kan desværre bidrage til at give udenforstående en forståelse af, at arkitektur kun er en disciplin for excentriske, kunstneriske sjæle. Man bliver desuden foruroliget over det billede, som filmen tegner af arkitekten som en verdensfjern person, der blot tegner ud fra en ’griben ud i det blå’.

Fire dage spækket med gode film
Med andre ord er arkitekturfestivalen åbnet med et brag af en film, som viser en kontroversiel og spændende – om end deprimerende – side af arkitekturens processer frem. Du har mulighed for at se filmen og selv bedømme hvor slemt det står til, for den vises igen fredag aften.

Programmet for de næste fire dage er spækket med gode film. Så herfra skal kan kun lyde en opfordring om at spendere så meget tid som muligt de næste fire dage i biografens mørke.

Læs mere om festivalen her

More from Mikkel Eskildsen

Voluminøst og tætpakket: Københavns første arkitekturfestival starter i dag

Anmeldelse: I dag er Copenhagen Architecture Festival X Films første dag. Første...
Læs mere