Gæstespil inspirerer og udvikler os

Forud for Det Kongelige Teaters præsentation af programmet for sæson 2014/2015 giver teatrets turné- og gæstespilschef, Annette Berner, et indblik i, hvordan teatret udvælger gæstespillene. Det er Annette Berner og afdelingen for turné og gæstespil, der åbner Det Kongelige Teaters døre for regional og international scenekunst, og så er hun én af ”Teatrets Usynlige Medspillere”. Læs med i 2. del af Netudgavens artikelrække om teaterfolket bag scenen.

Med 18 gæstespil fra ind- og udland i indeværende sæson bidrager Det Kongelige Teater med et ikke uvæsentligt indspark til Københavns mangfoldige scenekunst. Dans, opera og skuespil fra store udenlandske kompagnier og aktører i Danmark bydes velkommen på Det Kongelige Teaters scener og tager et stykke af verden udenfor hovedstaden med sig. Det inspirerer og udvikler publikum såvel som teaterfolk, mener Annette Berner.

”Det, at få et sus fra Europa ind her, synes jeg, er spændende og inspirerende. Ikke mindst i forhold til vores publikum. Der er jo folk, der rejser til for eksempel London for at se musicals, opleve ballet eller koncerter, men det er de færreste, der tager til Berlin og ser teater. Så vi skal kunne åbne op for vores publikum, så de også kan opleve internationalt teater.”

Svanesøen: Ballet fremført af Mariinskij Balletten. Fotograf: N. Razina Svanesøen: Ballet fremført af Mariinskij Balletten. Fotograf: N. Razina
Annette Berner understreger, at de udenlandske teaterfolk ikke nødvendigvis er dygtigere end de danske, men f.eks. forskellig kulturbaggrund og uddannelse gør, at udtrykket bliver et helt andet. ”Skuespillerne kan benytte nogle andre greb eller en instruktør kan vende alt på hovedet, det synes jeg da er inspirerende. Også for vores ensemble.”

Derfor er det ofte gæstespil, der overrasker, der fanger Annette Berners interesse, og et af de helt store skuespilmæssige scoop i denne sæson har for turné- og gæstespilschefen været Die (S)panische Fliege fra Volksbühne i Berlin, instrueret af Herbert Fritsch.
”Da jeg oplevede denne forestilling i Berlin, var jeg ikke i tvivl. Ofte forbinder vi tysk teater med noget traurigt, men her var virkelig slapstick-teater på højeste niveau. Det syntes jeg, vi skulle vise det danske publikum: Kom ind og grin i to timer og få en helt anden opfattelse af, hvad tysk teater er. Heldigvis var Skuespilchef Emmet Feigenberg helt enig”, fortæller Annette Berner.

Tæt samarbejde
Et godt gæstespil kan være mange ting, men skal helst levere på flere parametre: Billetsalg, kunstnerisk kvalitet, opmærksomhed fra pressen, gode samarbejdspartnere og glade publikummer. Derfor udvælges gæstespillene i samarbejde med cheferne for de enkelte kunstarter på Det Kongelige Teater, og hvis det overhovedet er muligt, ser de forestillingen, før de køber den.

”Jeg tænker meget på, hvilket ensemble det er. Hvem vil vi gerne præsentere i København? I år har vi mange gæstespil. Jeg skal helst have en palet af det hele (kunstarter, red.), men jeg har en økonomisk ramme, jeg skal holde mig indenfor. Så jeg skal jonglere rundt med de penge, der er, og få det bedste ud af dem.”

New York City Ballet (i 2013) og Mariinsky Balletten (2014) er begge eksempler på forholdsvis sikre gæstespil. Det Kongelige Teater nyder nemlig godt af en stor skare af balletinteressererede publikummer, og de to balletkompagnier er samtidig bredt kendte, og tiltrækker pressens opmærksomhed.

”Det har også været en prioritet for Nikolaj Hübbe, at vi skal have de store kompagnier til København. Vi har scenerne til det – både Gamle Scene og Operaen, så hvis ikke vi skulle kunne, hvem så?”, siger Annette Berner. Hun kan samtidig spore en god synergi mellem de udenlandske kompagniers besøg og teatrets egne produktioner. Det har således ikke haft en negativ effekt på billetsalget at have besøg af de store internationale kompagnier. I stedet mener hun, de har bidraget til en hype om Det Kongelige Teater og bidraget til en større interesse for ballet. Balletten er i den kommende sæson atter prioriteret højt med to store gæstende kompagnier: Hamborg Balletten og Pariseroperaens Ballet.

At tage en chance
Publikum skal ikke kun have det, de ved, de kan lide, og derfor ser Annette Berner det også som en udfordring at finde forestillinger, der er en risiko værd.

Die (s)panische Fliege, gæstespil fra Volksbühne iscenesat af Herbert Fritsch
Die (s)panische Fliege, gæstespil fra Volksbühne iscenesat af Herbert Fritsch
”Eksempelvis er Die (s)panische Fliege ikke en mundret titel, men fordi det er en produktion fra Volksbühne i Berlin med et fantastisk cast, så går der en proces i gang inden i mig: Volksbühne borger for kvalitet, Herbert Fritsch er en skattet instruktør lige nu med succes i Tyskland og uden for landets grænser. Den var jeg ikke i tvivl om”, slår Annette Berner fast. Og både kunstneriske og økonomiske overvejelser er væsentlige for turné- og gæstespilschefens valg. Nogle gange er det dog praktiske spørgsmål, der bliver afgørende.

“Den Spanske Flue gik på Aalborg Teater i starten af sæsonen. Hvis vi selv havde lavet den, havde jeg ikke taget Die (s)panische Fliege, for det ville vi ikke kunne sælge til”, vurderer Annette Berner. Mange gange er den største udfordring at finde en ledig plads i kalenderen.

“Hver kunstart fylder op på deres scene, så hvilke perioder kan jeg få? Hvordan passer det med de kompagnier vi gerne vil have ind, og kan de ikke, hvor der er plads, så kan det måske slet ikke lade sig gøre. Vi kan muligvis flytte lidt rundt, men ikke altid”, siger Annette Berner og forklarer, at det yderligere komplicerer puslespillet, når kapellet både spiller til opera og ballet, for så kan hun ikke bruge det til et stort gæstespil i samme periode.

De mange intellektuelle betragtninger til trods, afhænger den endelige beslutning af Annette Berners erfaring og en hvis gefühl. En forestilling, der på papiret er kvalitet og med gode kræfter, kan godt skuffe på billetsalget, så det sidste afgørende element handler i sin enkelhed om, hvorvidt Annette Berner tror på forestillingen.

“Vi har jo selv et kæmpe repertoire og ind imellem popper der et gæstespil op. De er her kun i to til tre dage, og når publikum at opdage dem? Det arbejder vi på at gøre bedre. Vi har de senere år fået hjælp fra de sociale medier, hvor man også kan sprede budskabet, men det er en udfordring”, siger Annette Berner. Det primære publikum til gæstespillene er, efter Annette Berners vurdering, Det Kongelige Teaters “eget” publikum. Altså trofaste teatergængere, som har set klassikere og ny dramatik, og som er nysgerrige på, hvad der ellers findes derude.

Dengang vi blev væk: Opera for store børn spillet af Det Olske Orkester
Dengang vi blev væk: Opera for store børn spillet af Det Olske Orkester
Ifølge Det Kongelige Teater havde Mariinskij Balletten en sædebelægning på 99% og den tyske lår-klasker, Die (s)panische Fliege, en belægning på 83%. Det lader således til, at selvom det godt kan være svært at få fat i de nysgerrige publikummer, er det ikke umuligt.
Det Kongelige Teater præsenterer programmet for næste sæson onsdag den 23. april.

More from Adam Villaume

Teatrets usynlige medspillere: 1. del: Scenografen

Scenografien får sjældent mere end én linje i en anmeldelse, selvom den...
Læs mere