Hvorfor bliver der ikke lavet flere originale film?

For cirka to år siden kreerede Andrew S. Allen en infograf på siden ShortOfTheWeek.com. Ud fra skemaet kan man udlede, at der gennem de sidste 30 år gradvist er blevet produceret færre og færre succesfulde originale film – hvis man måler succes efter, hvor meget filmene har indtjent – og flere og flere af dem er adaptationer og fortsættelser. Skemaet gælder i øvrigt den amerikanske filmindustri – med andre ord Hollywood.

Loss-of-Originality-STATS8

En af grundende til at fortsættelserne og adaptationerne økonomisk set klarer sig godt, er, at det er lettere at sælge et koncept, et univers eller en idé, som folk allerede kender. Derfor er dét at investere i disse typer film ikke et lige så stort økonomisk sats fra produktionsselskabernes side. For eksempel er Harry Potter og Lord of the Rings, efter den første film, veletablerede brands, og det er derfor mere sandsynligt, at folk køber biografbilletter til film nummer 2 i rækken; for ikke at tale om salg at dvd’er, Blu-ray’s og diverse merchandise. Harry Potter er i øvrigt veletableret langt før den første film på grund af J.K. Rowlings bogserie.
Er original bedre end adaptation?

Ordet ’originalt’ bliver typisk brugt i forbindelse med en positiv beskrivelse af for eksempel noget kunstnerisk – det kunne være film, musik eller teater. Men denne informationsgrafik beskriver udelukkende, hvorledes fortsættelserne og adaptationerne økonomisk set har haft større og større succes gennem de sidste 30 år. Det er altså ikke en smagsdom over, hvorvidt original eller adaptation er bedst, men en fremlægning af original versus adaptation og fortsættelser og deres salgsmæssige fakta. Og der findes masser af gode fortsættelser, eller 2’ere; for eksempel: ’Terminator 2’, ’The Dark Knight’, ’Star Wars – Episode V’ og ’The Godfather 2’, selvom der typisk bliver snakket om ’den svære 2’er’ – både inden for film og musikalbums.

Det mange vil udlede af denne infograf er, at vores (den amerikanske) filmkultur, er inde i en uheldig udvikling, der udelukkende fokuserer på, hvor man penge en film kan tjene, i stedet for at prioritere de originale ideer og satse økonomisk på dem. Og selvfølgelig er der noget sandt ved denne udledning, men samtidig skal man huske på, at de originale film ikke per definition er af bedre kvalitet end fortsættelserne, og at der også ligger en bestemt kvalitet i gentagelserne; for eksempel af karakterer og lokationer. Når man har set de først par Harry Potter-film, har man altså et indtryk af karaktererne og et forhold til dem, allerede inden man går ind i biografen for at se den næste film i rækken.

Den gentagelse og genkendelse kan virke som et positivt element i selve filmoplevelsen. Og i fortsættelser er det altid en blanding af kendte karakterer og lokationer samt nye af slagsen, hvilket tilfører en form for videreudvikling af en historie i stedet for at etablere helt nye historier. Men når nu tv-serierne er blevet så udbredte og populære – især med de nye streaming-tjenester – kan vi så ikke overlade serierne til tv? Her kan man jo virkelig karakterudvikle og skabe fortrolighed mellem universet og seeren.
Udviklingen fortsætter

Hvis man tager et kig på de bedst sælgende film i USA i 2013, finder man for eksempel: ’Iron Man 3’, Despicable Me 2’, ’The Hobbit 2’ og ’Fast & Furious 6’. Med andre ord: fortsættelsestendensen fortsætter, og så længe publikum i stor stil går ind og ser fortsættelserne, kommer billedet efter al sandsynlighed ikke til at ændre sig synderligt i fremtiden.

Det er selvfølgelig alt for ensidigt og enkelt at sige, at originale film er gode, mens fortsættelser og adaptationer er dårlige, og at vores filmkultur er i stærk forfald på baggrund af denne infograf. Samtidig er der i filmens verden, som i så mange andre sammenhænge, brug for originalitet og nytænkning, og denne nytænkning og originalitet må vi som publikum kræve ved at gå ind og se de originale film i biografen og dermed også støtte de mere skæve produktioner, såvel som de mere etablerede jeg-ved-hvad-jeg-får-for-pengene Harry Potter nummer 8 -film.

Herhjemme følger vi tendensen med fortsættelser, hvilket i 2014 kan ses med blandt andet en ny version af Krummerne, Klassefesten 2 og Fasandræberne – efterfølgeren til Kvinden i Buret fra 2013. Faktisk udgør de danske fortsættelser næsten halvdelen af de film, der har premiere i 2014, hvilket er en markant stigning i forhold til for bare et par år siden.
Som så ofte tager vi altså USA i hånden og følges, mens vi griner hele vejen hen til banken.

More from Jeppe Zabel

Skurke på film

Det er i sammenligningen med andre mennesker, at vi definerer os selv...
Læs mere