Magasinet KBH skal revitaliseres – og du kan hjælpe

I 2005 fik København noget så usædvanligt som et populærmagasin om byudvikling, ovenikøbet trykt på farvet papir. Og københavnerne kvitterede med kyshånd. Efter en økonomisk krise i 2010 har Magasinet KBH kørt på nettet og kun frivilligt – men det skal der laves om på nu. Folkene bag vil have magasinet tilbage i topform og søger sponsorer til at holde hånden under en professionel, journalistisk og levende webplatform for viden og debat om vores hovedstad.

Det projekt støtter Netudgaven naturligvis fuldstændig op om omkring, og vi bringer her et interview med bladets grundlægger, Anders Ojgaard, der fortæller, hvorfor det betaler sig at give penge til Magasinet KBH i den nye version.

Hvorfor har København brug for en ny og styrket version af Magasinet KBH?

I dag er der endnu mere byggeaktivitet i byen, end der var i 2005-2010, da vi udkom på tryk. Det private byggeri er ved at komme i alvorlige svingninger igen, og anlægsprojekterne vokser i både antal og størrelse.

De øvrige medier er ved at komme lidt efter det, men deres dækning af hovedstadens voldsomme transformation er stadig ret sporadisk. København fortjener et medie, der samler al information om byens udvikling ét sted, gør det i en let tilgængelig form og dermed i meget højere grad engagerer den almindelige københavner i, hvordan hans og hendes rammer ændrer sig.

Hvordan kommer læserne til at kunne se forskellen på det nuværende – og det nye KBH?

I frekvens og form. I øjeblikket har vi kun ressourcer til at opdatere et par gange om ugen, men et styrket KBH vil være i stand til i langt højere grad at dække byens udvikling, stort og småt, i både tekst, foto og informativ grafik.

Og så er vores nuværende site fra 2009 – og der er sket meget de seneste fem år. Vi har planer om alt fra opbygning af foto- og videodatabaser, live borgerafstemninger og nye debat- og søgemuligheder til crowdsourcing af en detaljeret Minecraft-model af København, integration af vores database med 3D-kort og en københavner-app til at tage med på vandring i byen. Men det hele kræver selvfølgelig nogle ressourcer, og det er dem, vi nu forsøger at rejse.

I skriver, at I vil have mere “professionelt, journalistisk indhold”. Hvad ligger der i det?

Primært betyder det, at Magasinet KBH igen vil være et professionelt medie. De seneste fire år har magasinets gamle webredaktør sammen med en lang række fans holdt online-delen i live på ren frivillig basis. Man tjener ikke meget på banner-annoncering. Det der kommer ind, kan lige dække hosting og en pepperoni-pizza til det årlige redaktionsmøde.

Så med professionelt mener vi, at magasinets redaktør og journalister igen skal have en lille smule for ulejligheden med at trave byen tynd for at samle historier sammen. Og det vil naturligvis også afspejle sig i indholdet. Har man et fuldtidsjob ved siden af, er det svært at finde tid til at lave store, dybdegående artikler – eller bruge en hel dag på en fotoopgave. Men kan vi betale vores journalister bare et beskedent honorar, ja så vil der pludselig være ressourcer til at løfte både kvantitet og kvalitet.

Derudover har vi et ønske om, at nogle af byens professionelle aktører, f.eks. Københavns kommune, bliver en skrivende og debatterende del af magasinet. Hvis sitet bliver en platform, hvor befolkning og aktører kan tale sammen i et offentligt rum, kan store ting ske.

I vil ligeledes skabe en ny slags debatforum. Hvad skal det kunne, som for eksempel de sociale medier ikke kan allerede?

Sociale medier er fantastiske til debat, men debatterne er ofte kortlivede. Du sidder og ruller din Facebook-væg igennem, fanges af et nyt højhusprojekt og skriver en kommentar eller to. Senere på dagen er der noget om Thomas Piketty, der fanger dig, og så nogle kattevideoer fra Uganda. Og så er det spisetid. Næste dag er højhus-debatten begravet langt nede i Facebook-kælderen, og det var så det. Knyttes debatten derimod til en konkret webside, lever den ofte meget længere og kan genopdages måneder og år senere.

Samtidig er der en stor værdi i at have debatten samlet ét sted. Det er svært at søge og finde debatter på f.eks. Facebook og Twitter, men hvis debat af denne type er samlet på én platform, der er en slags fælles reference for alle, ja så har man mulighed for at gå fra og til den og løbende engagere sig i den.

Sidst men ikke mindst, så er der nogle flere tekniske muligheder, når man har en dedikeret platform. Vi har planer om f.eks. at lave idékonkurrencer hvor man en måned kan komme med forslag til forbedringer på Vesterbro, eller nye cykelstier i byen, og hvor øvrige brugere så kan stemme idéerne op og ned på en altid opdateret hitliste. Kan dét integreres med, at Københavns kommune tager en aktiv part i platformen, ja så har vi virkelig et forum, hvor debat ikke bare er endnu mere debat, men kan blive til konkrete oplæg. Til konkrete forbedringer. Til virkelighed.
Sådan en platform vil virkelig sætte København i det internationale førersæde for brugerinvolveret byudvikling og kaste masser af positiv omtale af sig, er jeg overbevist om, slutter Anders Ojgaard fra Magasinet KBH.

Læs mere om genoplivningsprojektet og se, hvordan du bliver sponsor her

Skrevet af
More from Tobias Moe

The Lowline – nu skal parken under jorden

I New York har omdannelsen af en nedlagt højbane til park været...
Læs mere