Den misforståede misogyni

Med hits som ‘Kinky Fætter’ og ‘Sut Den Op Fra Slap’ har Suspekt ikke blot positioneret som et af de største hiphop-navne i Danmark, men også som et kontroversielt navn, der ofte har stået for skud og blevet anklaget for både arrogant selvhævdelse og kvindehad. Men det suspekte univers er langt mere nuanceret under overfladen. Netudgaven tegner her et portræt af de tre barndomsvenner fra Albertslund.

Da Suspekt udsendte deres femte album ‘V’ i september 2014 førte det til livlig røre i medierne. Musikdebattør og erklæret feminist Henrik Marstal slog sig for brystet over trioens tekster, som han fandt dybt kvindefornedrende og mente ikke, at pladeselskabet Universal burde forestå en sådan udgivelse. Gruppen tog til genmæle i Politiken og understregede, at deres univers først og fremmest handler om at sætte en fiktiv scene op omkring musikken og teksterne. Og at de skam elsker og hylder kvinder, men at de bare har en brovtende måde at forklare det på.

IMG_3406-kopi

Og ja, de er brovtende, storskrydende og sexfikserede med linjer som »Din flotte dejlige kælling/Jeg har lyst til at slikke på dine patter og sutte din fisse konstant og hele fucking tiden.« (‘Bollede Hende I Går’) og »Suger klit’en til mig/Jeg slikker den på spidsen/Min mund er et omvendt gloryhul og din klitoris er pikken« (‘Knepper Dig Til Techno’).

MEN

De er også sårbare, fortvivlede og selvransagende. Det suspekte univers rummer en dimension og lyrisk dybde, som ofte bliver overskygget af såvel gruppens egen attitude som de forargede røster, der forkynder at Suspekt er nogle én-dimensionale og misogyne drengerøve.
Gruppens galionsfigurer, rapperne Emil ‘Orgi-E’ Simonsen og Andreas ‘Bai-D’ Duelund er Suspekts ansigt udadtil og altså også forfatterne bag teksterne.

De har ofte skullet forsvare sig. Ofte har medieomtalen af Suspekt selv været én-dimensional og med en på forhånd tilrettelagt dagsorden om kun at fokusere på de bramfri og eksplicitte tekster. Men at rubricere Albertslund-trioens egen dagsorden som misogyni er både en overfladisk generalisering og en misforståelse. Gennem hele karrieren har de ligeså ofte rettet de hårde verbale skyts indad og stillet til skue, at de ikke blot er nogle selvhævdende fandens-hiphop-karle. Numre som ‘Fuck’d Up og Misforstået, ‘Nulpunktet’, ‘Amore Infelice’, ‘Helt Alene’, ‘Vi Ses i Helvede’, ‘Hvor Fuck Er Mit Jernrør’ og ‘Problemer’ er eksempler på den sårbare og selvransagende side af Suspekt.

En evident poetisk åre vil åbenbare sig, hvis man giver sig i kast med at nærstudere lyrikken:
»Har barberet min egen realitet ned til de ting, jeg har brug for/Moduleret min egen virkelighed/Hvæser af terninger, der rammer asfalten/Giver åbenbaringer/Et væld af valgmuligheder, der vil gøre mit døgn meget længere/Leder i blinde efter en højere logik/Mine blodkar åbner sig/Gør plads til de første dråber af håb om ro på, før det slukker mig/Maler fanden på væggen, så jeg har nogle at danse med/Ristet og sust, der forplanter sig i falsk glæde.«


‘Helt Alene’

For ikke at tale om den stærkt politisk-orienterede agenda, som er tydelig ved Suspekts koncerter, hvor publikum medbringer Dannebrog og hvor Bai-D og Orgi-E proklamerer, at nu er det på tide at tage flaget tilbage. »Det er som om de har taget vores flag og tørret røv i det« som det lyder i det markante nummer ‘Danmark’ på det seneste album, hvor gruppen stiller skarpt på det aktuelle nationale politiske klima.

‘De’ er »patetiske politikere har travlt med at skabe sig i tv-programmer/Burde have fokus på at skabe faste rammer for folket, de medie-famler«, som det bl.a. lyder i Bai-Ds vers. Et andet sted i ‘Danmark’ udtrykker Orgi-E bekymring for at vi »fordummer befolkningen med reality-tv, når vi burde bruge sekunder på småting/Men vi er underholdt af voksne i en ondsindet mobning.«

Vestegnens slemme drenge vil således være medvirkende til at gøre en forskel og søge at påvirke samfundsretningen.
Den vinkel havde Henrik Marstal tilsyneladende ikke blik for i sit offentlige udfald mod Suspekt. Eller også valgte han at se bort fra den?

Og så er der den musikalske dimension, som tilskrives trioens lydalkymist, producer Rune Rask.
På gruppens tredje album ‘Prima Nocte’ (2007) anvendes dialog fra Carl Th. Dreyer-filmen ‘Vredens Dag’ fra 1943 intelligent og veldoseret, og på ‘Elektra’-albummet (2011) fusioneredes Suspekts signatur-sound med orkestrale lag, og den klassiske komponist Frederik Magle arrangerede partiturer til sangene ‘Brænder Byen Ned’, ‘Helt Alene’, ‘Nyt Pas’ og ‘Parasitter’, og hvor symfoniorkestret Czech Film Orchestra medvirkede.

Rask har for længst positioneret sig som en af de mest innovative producere og beat-kreatører i landet; en position, som også er blevet behørigt bemærket i udlandet, og sågar har ført til en nominering til en af de mest prestigefyldte musikpriser i verden: en amerikansk Grammy. Da et af de største nyere navne på hiphop-scenen, Kendrick Lamar, udsendte sit debutalbum ‘”Good kid, m.A.A.d. City’ i 2012 var det bl.a. med et touch af Suspekt. Sangen ‘The Art of Peer Pressure’ bruger nemlig beatet fra ‘Helt Alene’. Et nummer, hvor dansk pops pæne pige Tina Dickow i øvrigt synger omkvædet. Endnu et eksempel på, at tingene ikke er så sort-hvide i det suspekte univers, som umiddelbart antaget.

Med andre ord: Suspekt er så uendeligt meget mere end »remouladestræde, hvor folk flasher i jogging dress.«

Få selv syn for sagen på gruppens nuværende Danmarksturné, der løber frem til 2. maj, eller på Roskilde Festival, hvor Suspekt indtager selveste Orange Scene.

FAKTABOKS:
– Suspekt blev dannet i Albertslund i 1997 af Rune Rask (f.1977), Emil Simonsen (f.1979) og Andreas Duelund (f.1981).
– I perioden 2003-2008 var Troels Nielsen desuden med i Suspekt, primært som Rasks sidekick i studiet, men siden 2011 har Jonas Vestergaard haft rollen som co-producer og uofficielt 4. medlem af gruppen.
– De har udgivet følgende albums: ‘Suspekt’ (1999), ‘Ingen Slukker the Stars’ (2003), ‘Prima Nocte’ (2007), ‘Elektra’ (2011) og ‘V’ (2014). Derudover har Orgi-E udsendt et soloalbum under sit alias ‘Klamfyr’ (2012), ligesom Suspekt slog pjalterne sammen med den aarhusianske rapper L.O.C. og udgav albummet ‘Selvmord’ (2009).

More from Martin Gronemann

Gysende musik – lyd som forstærker

Du kender den godt. Alle kender den så udmærket. Følelsen af musik,...
Læs mere