Et levet liv – portræt af Marianne Faithfull

Hun blev gift, mor og skilt inden hun fyldte 19 år, hvorefter hun indledte et stormfuldt forhold til Mick Jagger fra The Rolling Stones. Herefter fulgte en omtumlet tilværelse med heroinmisbrug, anoreksi og hjemløshed, inden hun vendte tilbage til livet og oplevede intet mindre end en kunstnerisk genfødsel. Hun har prøvet mere end de fleste. Netudgaven tegner et portræt af den engelske sangerinde Marianne Faithfull, som spillede i Koncerthuset for en måned siden.

Prinsessen af ”Swinging London”
Marianne Faithfulls karriere startede, da hun som 17-årig blev opdaget af den engelske manager Andrew Loog Oldham, som også var manager for The Rolling Stones. Han fik Mick Jagger og Keith Richards til at skrive balladen ”As Tears Go By” til hende. En sang, hvis bittersøde tone både blev et af Faithfulls største hits og et symbolsk statement over hendes liv. På daværende tidspunkt var hun i et forhold med den britiske galleriejer John Dunbar, som hun senere blev gift og fik sønnen Nicholas med i 1965. Det var dog ikke livet som ung mor, der optog den 18-årige Marianne. Til det engelske musikblad, New Musical Express, udtalte hun: “Det første jeg gik efter var at få en Rolling Stones kæreste. Jeg gik i seng med tre af dem og besluttede mig for, at forsangeren var det bedste bud.”

marianne-faithful-429352

Som Mick Jaggers kæreste blev Marianne Faithfull en kendt skikkelse i de hippe society kredse. Hun var en feteret prinsesse i ”the swinging London”, og tilværelsen syntes som et uendeligt pop eventyr med fester, filmpremierer og eksotiske rejsemål. Men bag den glamourøse overflade lurede dunkle dispositioner. Karrieren blev sat på standby. Hun udgav kun ét album, ”Love in a Mist” (1967), og Jagger introducerede hende til stofferne. Forholdet var mildest talt dramatisk, og under et besøg på Redlands, Keith Richards’ landsted, blev de alle arresteret for at være i besiddelse af narkotika. En begivenhed der stigmatiserede hende: “En mand som tager narko bliver anset som dragende og glamourøs. En kvinde i samme situation bliver betragtet som en luder og en dårlig mor”, har hun udtalt.

Gradvist faldt forholdet til Jagger fra hinanden. Faithfull eksperimenterede med pigesex, fandt ud af, at hun var mere forelsket i Keith Richards, og gik i seng med Brian Jones. Hendes kokainafhængighed medførte også en abort i 1968. Der var dog også lyspunkter i denne periode. Faithfull udviklede et livslangt venskab med Keith Richards’ kæreste Anita Pallenberg, og hun inspirerede Jagger til at skrive Rolling Stones-hittet ”Sympathy for the Devil” efter at have præsenteret ham for romanen ”The Master and Magarita” af den russiske forfatter Mikhail Bulgakov.

Hårde år og kunstnerisk genfødsel
Faithfull forlod Jagger i 1970, og senere samme år mistede hun forældremyndigheden over sin søn, hvilket førte til et selvmordsforsøg. De sørgmodige Rolling Stones-sange, ”Wild Horses” og ”Sister Morphine”, omhandler bruddet mellem Jagger og Faithfull, samt hendes tiltagende narkomisbrug. Der fulgte en række hårde år, hvor hun forsvandt ud af musikbranchen, de kreative kredse og kulørte blade. Marianne Faithfull forsvandt i et eskalerende heroinmisbrug, levede på gaden og kæmpede med anoreksi. Faktisk var hendes misbrug så ukontrollabelt, at et forsøg på at stabilisere hende med receptpligtig medicin, gennem det engelske sundhedsvæsen, måtte opgives.

Men Marianne kæmpede sig gradvist ud af heroindragens klør. Kæmpede sig væk fra de kummerlige kår i efterladte huse. Tilbage til selvrespekt, anerkendelse og et stabilt liv. Samt ikke mindst en genfødt musikkarriere, som blev kickstartet med ”Broken English” fra 1979.

Albummet er et kunstnerisk højdepunkt, hvor producer Mark Miller Bundty draperer 32-årige Faithfull i new wave/synthpop/artrock-gevandter. Narkomisbruget har givet hende tilbagevendende strubebetændelse, og de hårde år ændrede hendes stemme permanent, så dens tidligere lyse klang er blevet hæs og dyb. Bundty så en kvalitet i denne forandrede stemme og udnyttede det som et udtryk for autencitet og troværdighed. Hver artikulation, frasering og sunget linje er leveret med potent kraft, som når hun på ”Why D’Ya Do It?” nærmest spytter linjerne ud: ”Every time I see your dick, I see her cunt in my bed/Why d’ya do what you did?/Betray my little oyster for such a low bitch.”

Musikalsk bevæger albummet sig rundt i forskellige stilarter med elementer af punk, disco, reggae og new wave. Transformationen af Shel Silversteins folksang ”The Ballad of Lucy Jordan” til et synthpop-nummer er et fint eksempel på hvorfor ”Broken English” lykkes så godt.

Bedstemor med slag i
Siden dette comeback har Marianne Faithfulls liv og karriere været i balance. Hun blev clean i 1985, og to år senere udsendte hun det roste bluesalbum ”Strange Weather”.

Hun medvirkede ved Roger Waters’ stort opsatte ”The Wall”-koncert i Berlin i 1990 og på Metallicas sang ”The Memory Remains” fra ”Reload”-albummet i 1997.

De senere år har samarbejder med såvel David Lynchs faste komponist, Angelo Badalamenti, og den poetiske mørkemand, Nick Cave, holdt Marianne Faithfull kreativt til ilden. Ligesom hendes seneste album ”Give My Love to London” (2014) blev mødt med anmelderroser af en enig musikpresse. Det var også en bedstemor med slag i, der underholdt Koncerthuset d. 9. november med anekdoter fra et levet liv på godt og ondt. Bakket op af tre musikere kom hun vidt omkring i sin lange og alsidige musikkarriere, og et højdepunkt var klart at høre ”As Tears Go By”, nummeret som startede det hele i 1964. Nu sunget med en såvel hæs som skrøbelig stemme.

Marianne Faithfull har oplevet mere end de fleste. Hendes foreløbigt snart 69 år på denne jord er en udfordrende skæbnefortælling, som foreløbigt er endt lykkeligt, takket være en stærk livskraft og en determineret fightervilje. Som hun tørt konstaterede om den knogleinfektion, der var årsag til at hun gik med stok og gennem koncerten måtte sidde ned (i en elegant rokokostol, vel at mærke): ”Jeg var tæt på at dø, men det gjorde jeg så ikke alligevel.”

More from Martin Gronemann

Essentielle albums fra 1980erne

Begyndte du at høre musik i går? Ved du ikke, hvordan du...
Læs mere