Med Vibskov og Phillip i kulissen

Showtime! The Messy Massage Class

Tag med på en rejse ind i kuplen på to af Danmarks dygtigste designere; Henrik Vibskov og Jean Phillip og bliv klogere på de to herres inspirationskilder, og vejen til deres kollektioner. Midt blandt dødemandslandskaber, play boys, indkøbsture og massageklinikker opstår der nemlig noget! Bag de kuriøse titler som The Messy Message Class og The Hot Spray Escape, gemmer sig en historie – og ofte er historierne udtryk for en samfundsbevidsthed, som vi sjældent forbinder med modeverden.

Ah og åh!
Henrik Vibskov har en særlig evne til at trække på sin hverdag og anvende den som inspirationsunivers. Han lader sit arbejde suge omgivelserne ind og omsætter dem til refleksioner og kommentarer, der kommer til udtryk som fx i efterårs/vinter kollektionen 2015; The Messy Massage Class, der udstiller en undren over, hvordan vi omgås hinanden, og hvorledes rum og kontekst kan omformulere vores adfærd:

”Nogle gange er folk meget berøringsangste, men alligevel kan de godt gå ind til en eller anden tilfældig og få massage og næsten smide alt tøjet for at betale for, at en fremmed står og trykker en, mens man kan høre andre, der skriger eller siger ”ah og ”åh” i rummet ved siden af.”

Men hvordan kommer man fra massagebænken frem til et nyt kollektionskoncept? Man starter med rammen for lanceringen –opbygger showets visuelle koncept – og i dette tilfælde en massagemaskine, hvor modeller på brikse gengiver lyduniverset.

Designeren er kendt for at skabe finurlige universer til sine kollektioner, og i The Messy Massage Class dinglede hundredevis af massagehandsker ned fra loftet over maskerede personer liggende på brikse, klædt i hudfarvede dragter – en rekonstrueret massageklinik!

Harske landskaber og brunede bodybuildere
Bag det karakteristiske ’Vibskovske’ univers skjuler sig som nævnt en dagsorden, der også i forår/sommer 2016 showet kredsede om mennesket.

”Vi kiggede på, hvordan mennesket overlever i meget harske landskaber, hvor vejret spiller en stor rolle. Steder hvor livet ikke er lige så nemt som her i Nordeuropa – hvor man ikke lige kan købe økologisk mælk. Men vi stillede også os selv spørgsmålet: Hvad gør mennesket stærkt? Man kan være psykologisk stærk men også fysisk stærk. Da vi viste showet i Paris, havde vi derfor body buildere med, der stod og fleksede for dermed at få noget power med.”

Kollektionen blev til under navnet The Hot Spray Escape, et navn, som afspejler både designerens ønske om at sende en budskab og fortælle en historie men også den uomtvistelige præmis – det skal sælge!

Vibskovs univers: Massagebrikse, statister og dinglende handsker!
Vibskovs univers: Massagebrikse, statister og dinglende handsker!

”Spray kommer af, hvordan body builderne får spray tan, for at blive brune. Hot gav det en lidt mere seksuel reference. Escape var en eller anden form for – det der med at prøve at flygte fra de her meget barske forhold. Som et eller andet sted er ligegyldig at præsentere i en modekollektion, fordi dem der kæmper med de forhold, er udsat for enorme problemer. Men alligevel – vi ville prøve at sætte fokus på det, og stille spørgsmålet: Hvorfor er der nogen der sulter, og andre der spiser proteinbarer for at blive virkelig stærke?”

Da Vibskov viste kollektionen i København, var de stærke mænd byttet ud med printede telte inspireret af nordafrikanske nomader, der med en særlig stenteknik selv laver sine prints, mens broderi og struktur i striktøj refererede til deres livsstil.

Schelters som kulisse - The Hot Spray Escape
Schelters som kulisse – The Hot Spray Escape

Hugh Heffner og design dna
Når herretøjsdesigneren Jean Phillip præsenterer shows, er opsætningen anderledes stram. Opmærksomheden er på tøjet frem for iscenesættelsen. Jean Phillip trækker oftest på inspiration fra tidligere kollektioner og arbejder ovenpå eksisterende idéer. Designeren holder fokus på sit dna og genkendeligheden, og ligesom det er tilfældet med Vibskov, er hverdagen fuld af inspiration:

”Nogle gange kan jeg blive inspireret når jeg står nede i Netto og fyren i køen foran har sammensat et outfit på en fuldstændig genial måde, som jeg aldrig selv kunne have tænkt på.”

Inspirationen bag Jean Phillips nyeste forår/sommer 2016 kollektion stak i to meget forskellige retninger. Her spillede Hugh Hefner, grundlægger og idémand bag playboy universet, en centralrolle, hvilket er usædvanligt for Philip, der normalt lader sig inspirere af genstande, objekter, animations figurer og kunstværker frem for levende personer.

”Jeg var inspireret af hans meget silke-casual måde at klæde sig og gøre sig til på.
Derfor var der meget fokus på luksus materialer, men jeg ville gerne gøre det mere stramt, og fusionerede det derfor med et skarpt snit.”

Kollektionen fik titlen Jean // Phillip Army, og netop referencerne til militæret er værd at bide mærke i. Den kollektion Jean Phillip viste for et år siden, bærer nemlig titlen Bulletproof, og designerens nyeste kollektion Jean // Phillip Army trak dermed på inspiration fra hans tidligere kollektion.

Jean // Phillip Army: Model i Hugh Hefner inspireret kåbe
Jean // Phillip Army: Model i Hugh Hefner inspireret kåbe

”Jeg lå en eller anden nat og skulle sove og tænkte at skudsikreveste var helt vildt fede. Så det var det der greb om sig, og skabte hele resten af kollektionen.”

Med kollektionen Jean // Phillip Army fortæller designeren, at han ønskede at gå tilbage til mærkets udgangspunkt, og skabe et androgynt look. De militære referencer kan tolkes som et skjold, vi ifører os for at søge beskyttelse. Samtidig er tøjet en identitetsmarkør, der afspejler hvem vi er.

Som tiden går har Jean Phillips design dna og inspirationskilder også ændret sig. Fra en optagethed af at designe for alle aldre er målgruppen snævret ind.

”I takt med, at jeg bliver ældre som designer, så ændrer jeg også syn på, hvordan jeg har lyst til at påklæde mig. Og det kan ikke andet end påvirke, hvordan jeg tænker designmæssigt. Jeg vil designe noget, som jeg selv har lyst til at gå i.”

Den indirekte kommentar
Designerene blander sig kun sjældent i offentligheden og samfundsdebatten. Vi hører ikke meget til dem udenfor modeugerne, hvor det også sjældent handler om designet i medierne. Men med deres evne til at finde inspiration i alt hvad de møder, biddrager de ikke desto mindre med vedkommende pointer og kommentarer til vores virkelighed.

More from Pernille Hammershøj Madsen

Jean Phillip tur/retur og ind bag syningerne i modens verden

Københavns modeuge rullede sin røde løber ud i sidste uge. Tre dage...
Læs mere