En grøn plante mellem brosten

På Enghavevej ligger et unikt kulturmiljø: Slagtergårdene med masser af byliv. Men området skal jævnes med jorden. Peter Holst Eriksen har som protest mod ensretningen af byen taget en fotoserie af bylivet.

Netudgaven har sin redaktion i Vega på Enghavevej. Ikke bare har vi fornøjelsen af at have til huse i arbejderbevægelsens tidligere højborg, bygget i 1950’erne i de bedste materialer, vi kan også nyde synet – og sammenstødet – af vidt forskellige perioders arkitektursyn langs resten af Enghavevej. Vi har arbejderboliger fra 1890’erne. Beton-brutalisme fra 1970’erne. Og så altså slagtergårdene og småindustrien med imponerende murede skorstene fra anden halvdel af 1800-tallet, som aktuelt er nedrivningstruede. Til slut har vi Enghaveparken og dens kommunale bebyggelser fra 1920’erne. En hel danmarkshistorie samlet på én strækning. Og i høj grad en anskueliggørelse af den socialdemokratiske opbygning af velfærdssamfundet.

Men det er måske snart slut, for et politisk flertal med Socialdemokratiet i spidsen vil rydde grundigt op i karréen mellem Enghavevej, Sundevedsgade og Vesterbrogade. I stedet for det varierede bymiljø skal der bygges familieboliger (men ikke almene boliger) i fem etager.

Peter Holst Eriksens fotoserie viser, at slagtergårdene ikke bare er historie, men især levet liv. En lokalitet med den slags byliv, som udlandet misunder os, og som plejer at skaffe København høje placeringer på ranglister over verdens bedste byer. Derfor er det nødvendigt at gentage arkitekt, professor Steen Eiler Rasmussens ord om Christiania fra 1976 – i en ændret kontekst: Gårdmiljøet på Enghavevej ”er et levende spirende liv, en grøn plante mellem brosten. Den kan ingen paragraffer skabe, men de kan knuse den.”

Høringssvar angående lokalplanforslaget kan indtil den 10. august 2016 indsendes her.


Industriskorsten fra 1887 bag slagtergårdene


Peter Holst Eriksen har siden slutningen af 1970erne fotograferet den fysiske udvikling i København. Den første større fotoserie, han optog, var under ”Kampen om byggeren” i 1980 på Nørrebro. Siden er det blevet til titusindvis af fotografier – særligt fra Vesterbro, hvor han er opvokset. Han har ofte deltaget i den offentlige debat, og han har medvirket til at få bevaret en del betydningsfulde bygninger, bl.a. Tove Ditlevsens baghus i Hedebygade. Grafisk design har også hans store interesse, og i 2002 udgav han biografien: Plakatens mester – tegneren Sven Brasch.

Peter Holst Eriksen

More from Frej Rosenstjerne

Arkitekturens fotoblog: Ulan Bator

Arkitekturens fotoblog er tilbage. Denne gang med en ny mand ved roret,...
Læs mere