Dansk jazz: Gør dig selv en tjeneste og lyt!

Photo: Freestocks.org

Kære læser

Næste gang du sidder foran din computer, din vinylafspiller eller med din telefon i hånden og leder efter et stykke musik, der kan flyde ind igennem dine øregange og kærligt forkæle din hjerne, så skulle du måske overveje at udfordre dig selv og bevæge dig ud, hvor du ikke har været før.

Det kunne være, at du gav dig selv en aha-oplevelse, som du ikke vil glemme foreløbig. Helt ærligt, hvad er det værste, der kan ske?

Hvad tænker du i grunden, når jeg siger jazz? Tænker du på mænd i rød- og hvidstribede habitjakker med hvide skjorter og røde butterflies, der spiller When The Saints Go Marching In, mens folk sidder i solen og drikker fadøl? Så burde du gøre dig selv en tjeneste og læse videre her, for der er løbet meget vand under den musikalske bro siden New Orleans-jazzen var det hotteste på den vestlige halvkugle.

Den danske jazzscene har de seneste mange år leveret mange dygtige musikere, der med deres store talent og hårdt arbejde har formået at skabe et navn for dem selv, både i ind- og udland. Nogle af dem er Jakob Bro, Ibrahim Electric og Girls in Airport bare for at nævne nogle få, af de navne der er blevet etableret som kunstnere og som er efterspurgt i både ind- og udland.

Kigger man på vækstlaget på den danske jazzscene, spirer der i disse år mange solister og bands frem, der i fremtiden kunne blive store i både Danmark og resten af verden. Så bliv hængende mens jeg forsøger at gøre dig, kære læser og undertegnede selv, klogere på de nye navne på den danske jazzscene.

På randen af jazz

En af dem, der følger de nye kunstnere nøje er Niels Overgård, der udover at anmelde koncerter og udgivelser indenfor jazzverdenen også selv er med til at arrangere jazzkoncerter på Fermaten i Herning. Ifølge ham er der de seneste år sket en spændende udvikling indenfor jazzen.

Jimmy Baikovicius, Flickr
Jimmy Baikovicius, Flickr

”Jeg oplever helt klart, at der er nogle helt unge, der har gang i noget rigtigt spændende. De dyrker deres eget udtryk og deres egen stil, og de henter inspiration fra andre genrer som indierock og afro, men også fra den nordiske tone som vi i Danmark er kendt for”

Niels Overgård peger på, at der er sket en ændring af den yngre generations opfattelse af definitionen af, hvad jazz er, og dette har haft en stor betydning af udviklingen inden for scenen.

”Jeg tror, at rigtig mange af de yngre bands bevæger sig i randzonen af jazzen, og derfor kan det også være svært helt at definere, hvad der egentligt er jazz, og hvad der ikke er. Et godt eksempel på det er bandet I Think You’re Awesome, som du sagtens kunne høre på P6 Beat uden at tænke yderligere over det”

Han peger på, at mange af de unge musikere ikke koncentrerer sig om hvorvidt den musik de spiller er jazz eller ej, men derimod lader de sig inspirere af alt lige fra hiphop over indierock og pop til world, latin og endda country.

”De unge musikere går ikke så meget op i at putte en label på. De går mere op i at spille den type musik, som de synes lyder godt og har lyst til at spille. Jeg tror, at de unge musikere lader sig inspirere af nogle at de jazzmusikere, der både dyrker jazzen i sin rene form, men som også bevæger sig over i andre genrer. Det kunne eksempelvis være saxofonisten Kamasi Washington, der både spiller med på Kendrik Lemars plade, men som også dyrker fusionsjazzen”

Og netop fusionsjazzen er efter flere år i baggrunden på vej tilbage på jazzscenen, mener Niels Overgård.

”Fusionsjazz var stort i 1970’erne og 1980’erne, men den gled lidt i baggrunden i 1990’erne, men den er på vej tilbage. I dag er det i langt højere grad tilladt at spille elektrisk jazz, og det er en genre der virkelig rykker lige nu. Den der mulighed for at lave en crossover til andre musikgenrer, det er virkelig noget, som de unge musikere tager til sig”, siger han.

En helt særlig lyd

Kigger man på den danske jazzscene med internationale briller, kan man, som tidligere nævnt i artiklen konkludere, at en række danske jazzmusikere via en kombination af talent og hårdt arbejde har formået at bryde igennem i udlandet, og netop udlandets efterspørgsel efter danske jazzmusikere er ikke tilfældig, mener Rasmus Telling Poulsen, der er koncertbooker for foreningen Sun Ship, der arrangerer koncerter med jazzmusikere i Aarhus.

”Det er den eksperimenterende jazz, der er meget original. Det er primært det som udlandet efterspørger. Det kan godt være, at danske musikere ikke spiller ligesom de amerikanske musikere, der er skolet på en helt bestemt måde, men de danske musikere vil noget med musikken , og de har noget at fortælle med den,” siger han.

Eksempelvis P3 er en kanal, der er gået hen og har solgt ud. De spiller i 80 procent af tilfældene ren pop. Sådan var det ikke for 15 år siden.

I sit virke som booker i foreningen Sun Ship arrangerer Rasmus Telling Poulsen primært koncerter med etablerede navne fra den danske jazzscene. Han peger på, at det netop også er de etablerede artister og bands, der er med til at få vækstlaget på scenen til at blomstre.

”Det betyder da klart noget, at den danske scene har leveret så mange originale artister og bands. Udover at dygtige musikere avler flere dygtige musikere, så skal man heller ikke undervurdere, at de etablerede artister har været med til at bane vejen i udlandet” siger han.

Rasmus Telling Poulsen understreger også, at Jazz Danmark gør et kæmpe arbejde for at få de danske jazzmusikere ud i verden. Senest har organisationen arrangeret Londonfestivallen Sounds of Denmark, der løb af stabelen i september. Her fik en række danske jazzmusikere muligheden for at spille på det prisvindende spillested PizzaExpress Jazz Club i London.

Træerne vokser ikke ind i himlen

Nu sidder du måske og undrer dig over, hvorfor du ikke har hørt om alle de mange talentfulde musikere, som igen og igen bliver nævnt i artiklen, og svaret er at finde flere steder. For det første er det ikke mange medier der beskæftiger sig med Jazz, medmindre at det er nogle af de store danske kunstnere, der enten udgiver noget eller spiller en koncert. For selvom jazzen har fået sin egen radiokanal med P8 Jazz, så mener Niels Overgård, at også mainstreammedierne skal give jazzen opmærksomhed, hvis musikken skal have en chance for at nå ud til den brede befolkning.

Jeroen Komen, Flickr
Jeroen Komen, Flickr

”Medierne herhjemme bliver så pokkers snæversynede, når noget bliver kaldt for jazz. Flere af de unge bands kunne sagtens blive spillet på P6 Beat, uden at nogen ville tænke yderligere over det. Når det kommer til de trykte medier, så rører de ikke noget, medmindre at det er de veletablerede artister det handler om, og det er en stor hæmsko, når man er et ungt band eller en solist, der gerne vil frem i verden,” siger han.

Rasmus Telling Poulsen mener også, at medierne er en forhindring i forhold til at få jazzen ud til masserne.

”Eksempelvis P3 er en kanal, der er gået hen og har solgt ud. De spiller i 80 procent af tilfældene ren pop. Sådan var det ikke for 15 år siden. Dengang var de en garant for at spille musik med en større diversitet, og numre der udfordrede lytteren mere end den trivielle popmusik, som de spiller i dag”, siger han.

Niels Overgård mener også, at medierne burde kigge til vores nabolande, hvor jazzen bliver behandlet på en helt anden måde.

”Kigger vi på eksempelvis Sverige, så bliver jazzen behandlet på mere lige fod med rock og pop, hvor det både dukker op i radioen, og i langt flere aviser, end det gør herhjemme, og det gør at folk bliver meget mere opmærksomme på jazz, og hvad den egentligt kan” siger han.

Folk tør ikke lytte

Både Niels Overgård og Rasmus Telling Poulsen mener, at netop folks manglende kendskab til, hvad jazz anno 2016 er, ofte kan være et stort problem, når man skal ud og promovere bands og artister.

Det danske jazzorkester Ibrahim Electric
Det danske jazzorkester Ibrahim Electric

”Folks gammeldags opfattelse af, hvad jazz er, er en kæmpe hæmsko, når man skal ud og sælge noget. Det er sgu op ad bakke, hvis man kalder noget jazz. Jeg synes omvendt, at det er sørgeligt at folk har sådan nogle snævre referencer. Man skærer jo heller ikke alt pop eller rock over en kam”, siger Rasmus Telling Poulsen, der peger på, at det netop er folks manglende kendskab, der afholder dem fra at lytte til jazz.

”Folk mangler mod til at kaste sig ud og lytte til noget, som de ikke kender. Det er der virkelig få, der tør. Det virker lidt som om, at man holder sig til den samme genre, som man kender fra radio og tv”, siger han.

Også Niels Overgård peger på, at det særligt er det manglende mod til at udforske andre genrer, der er med til at gøre jazzen til noget mystisk og utilgængeligt for mange.

”Det er rigtigt svært at nå ud til folk. Især de unge er et problem. De er meget svære at nå ud til.

De tænker ikke i genrer, men forholder sig mere til, de kunstnere og solister, som bliver spillet i radioen, eller som de kan finde på nettet, og det gør igen, at det ofte er de samme mainstream kunstnere som de lytter til”, siger han.

Så kære læser, måske du næste gang du sætter et stykke musik på skulle kaste dig ud der, hvor du ikke kan bunde. Det kan jo ende med at være en succes. Hvis det ikke lige var noget for dig alligevel, er der ikke sket andet end, at du har brugt et par minutter på at udfordre dig selv.

På den anden side kan det også være, at du får øjnene op for noget nyt og spændende. Gør dig selv en tjeneste og lyt.

Her er Niels Overgårds bud på tre kunstnere, du bør lytte til:

1. Bremer/McCoy

2. I Think You’re Awesome

3. Oilly Wallace

Her er Rasmus Telling Poulsens bud på tre kunstnere, du bør lytte til:

1. Boujeloud

2. Horse Orchestra

3. I Think You’re Awesome

More from Mads Bernhardt

Dansk jazz: Gør dig selv en tjeneste og lyt!

Kære læser Næste gang du sidder foran din computer, din vinylafspiller eller...
Læs mere