NorthSide: 100 % økologisk eller ideologisk?

Foto: Markus Glavind Facebook/Northside

Festivalgæsterne i Ådalen har intet andet valg end at indtage økologisk mad i år, for kravet fra NorthSide er klart: Maden skal være 100 % økologisk. I NorthSides bæredygtighedsrapporter kan man se, at maden i 2016 var 95 % økologisk, mens målet i 2014 var 30 % økologisk. 2014 var samtidig året, hvor NorthSide introducerede økologiske øl i fadølsanlægget. Og spørger du om en øl i dag, får du uden tøven langet en Tuborg Rå i hånden. Øko er the new normal på NorthSide – men hvor vigtigt er det for gæsterne, at maden på NorthSide er økologisk?

Danskerne er suverænt dem, der spiser flest økologiske fødevarer i EU, men ifølge en undersøgelse foretaget af det schweiziske forskningscenter FiBL er kun 8,4 procent af varerne fra detailhandlen, der bliver lagt i indkøbskurven, økologiske.

Savnet af valgmuligheder

”Det er lidt provokerende, at man ikke har noget valg. Men jeg har ikke noget imod det, hvis priserne er de samme – øko eller ej,” siger den trofaste NorthSide-gæst Filip Mogensen på 28 år.

Madudvalget har foruden den økologiske opblomstring også løbende udviklet sig til at have flere specialiteter og luksustilbud. På NorthSide får du ikke bare en burger, en hotdog eller durumrulle. Næh, du kan få en umamiburger med trøffelmayo, en troldeshawarma med fårekød eller en vietnamesisk kålsalat.

Festivalgæsten Thilde Mynte Andersen Skovgård på 25 år er begejstret for det brede madudvalg, og særligt de ’instagram-venlige’ lækkerier fra det vietnamesiske streetfoodkoncept LéLé:

”Jeg gider da ikke have en snasket burger, når jeg kan få lækker og indbydende mad fra LéLé. Det er ikke noget, jeg er vant til at få, for de er jo kun i København. Nåh ja, og så fik jeg jo godt nok også en burger tidligere i dag”, fortæller Thilde og bryder ud i latter.

Ved at have et bredt og alsidigt madudvalg rammer vi faktisk både bredt og smalt samtidig

Rundt om et social dining-bord står Mads Dyrmann, Rune Bertelsen og Peter Christiansen. De er enige om, at NorthSides fastfood er ”lidt udover det sædvanlige”, og adspurgt om maden på NorthSide afspejler deres hverdag, afviser Rune Bertelsen på 31: ”Nej. Det er for fancy!”.

Og det er et helt bevidst valg ifølge John Fogde, der er talsperson for NorthSide:

”Det er bevidst, at der er fokus på kvalitet og at det skal være lækkert. Derudover synes vi helt klart, at det er sjovt at kunne præsentere en masse mad, som folk ikke forbinder med festivaler. De røde pølser og den tarvelige churro er skiftet ud med østers, vietnamesisk street food og et væld af andre spændende alternativer. Så der bruges en masse energi på at være tiltalende overfor den kritiske forbruger – og derudover synes vi, det er enormt vigtigt, at det også ser lækkert ud.”

Helge, der bestyrer madboden ’MIB Klassisk’, og som langer bøfsandwiches og tarteletter over disken, fortæller, at mange kunder kommer og spørger ind til råvarerne og vil høre, om de er økologiske.

”Eller det gør de i især først på dagen. Det er som om, at det ikke er så vigtigt senere på dagen, når de har fået drukket lidt”, fortæller Helge med et smil på læben.

NorthSide er en luksusfestival

Foto: Simon Linde

Vennerne Henrik og Morten fortæller, at valget om tage på NorthSide ikke kun drejer sig om musikken, men i lige så høj grad om alle tilbuddene, der følger med.

”Det er en del af udtrykket. Når du taler om NorthSide, så er der punchlines: Der er super lækker mad. Det er økologisk – og det er en del af brandet.” fortæller Henrik, der bakkes op af kammeraten Morten, som kategoriserer NorthSide som en ’luksusfestival’.

Og luksus kan du få, hvis du vil betale for den. Eksempelvis kan du smage en tastingmenu hos Ferdinand, hvor der er dækket op med hvid dug. Hvis du har smag for røg og rom, kan du slå et smut forbi Rom & Cigarbar. Her står tre unge fyre på 24 år i det tættilrøgede lokale og bapper på hver deres cigar. Det gør de hvert år, og traditionen holder de ved lige, når der er brug for en pause fra musikken.

”Det er rart, at man kan trække sig lidt væk. Det er vores fristed.”, fortæller Michael.

Udover at fokusere på bæredygtighed og økologi har NorthSide et særligt fokus på tale ind i den kritiske forbrugers ændrede præferencer og madvaner og på at være mangfoldige gennem deres valg af specialbarer og spisesteder:

”Alsidighed er enormt vigtigt. Derudover er hensyn til allergikere, vegetarer og veganere også en prioritet. Og så synes vi det er spændende at kunne køre med et stramt og præcist udvalg, der kan ryge af sted hurtigt, i de hektiske områder tæt på scenerne, og så have alternativer længere væk fra musikken. Her finder du de lækre cocktails, rom og cigarbaren, og de boder hvor maden tager lidt længere tid at præparere”, fortæller NorthSides talsmand John Fogde og uddyber:

”Danske madvaner er meget forskellige i dag fra tidligere, og folk er meget mere opsøgende efter nye madoplevelser. Så ved at have et bredt og alsidigt madudvalg rammer vi faktisk både bredt og smalt samtidig.”

Specialbarer som Champagnebar og NJORD GIN CLUB, der er økologisk gin, er øjensynligt en succes, for der er konstant lange køer i jagten på at få en drink. NorthSide følger tidens tendenser og trends og skal have ros for at give de kræsne festivalgæster, hvad de vil have. Næste skridt må være at øge udbuddet af specialbarer, så NorthSide kan følge med efterspørgslen, der rammer mere bredt end smalt.

Skrevet af
More from Simon Linde

NorthSide: 100 % økologisk eller ideologisk?

Festivalgæsterne i Ådalen har intet andet valg end at indtage økologisk mad...
Læs mere